P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR1/443-281/05/IK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. 1471/NUR1/443-281/05/IK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 25.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy spółka dokonując obciążenia dzierżawcy czynszem dzierżawnym powinno opodatkować świadczoną usługę czy też na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów usługa ta jest zwolniona w całości (budynki i grunty) lub części (grunty) z opodatkowania VAT, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Spółka zawarła umowę dzierżawy na mocy której dzierżawca bierze w dzierżawę teren, który będzie wykorzystywany na prowadzenie gospodarstwa rolnego. Umowa dzierżawy obejmuje zarówno grunty jak i budynki wykorzystywane w produkcji rolniczej. Z tytułu świadczenia usług spółka pobiera czynsz dzierżawny. Zdaniem Spółki z tytułu świadczenia przedmiotowych usług ma prawo skorzystać ze zwolnienia, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w stosunku do całości świadczonych usług. Spółka uważa, że użycie zwrotu "cele rolnicze" świadczy o tym, iż zwolnieniu podlegają nie tylko same grunty lecz także budynki związane z produkcją rolną posadowione na dzierżawionym gruncie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dzierżawa gruntów i budynków podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22% .

W myśl § 8 ust. 1 pkt 4 w/w rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

Z wykładni literalnej powyższego przepisu jasno wynika, że ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług tylko dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. W § 8 ust. 1 pkt 4 w/w rozporządzenia nie ma zapisu, że zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów i budynków przeznaczonych na cele rolnicze. Dlatego też należy uznać, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy tylko dzierżawy gruntów przeznaczonych na cele rolnicze a nie dzierżawy budynków na tych gruntach położonych nawet jeśli przedmiotowe budynki są związane są z produkcją rolną - ten fakt pozostaje bez znaczenia.

Reasumując Naczelnik Urzędu uważa, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega tylko dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, natomiast dzierżawa budynków zgodnie z w/w art. 41 ustawy podlega opodatkowaniu VAT stawką 22%.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie