POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP.005/50/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP.005/50/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 06.09.2005 r. (data wpływu: 07.09.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Jak wynika z treści złożonego pisma prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług przedstawicielstwa handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz firm czeskich i słowackich, zgodnie z zawartymi umowami. Przedstawicielstwo polega na przygotowaniu kontraktów na dostawy technologii, maszyn i urządzeń do polskich przedsiębiorstw. Efektem końcowym usługi jest doprowadzenie do zawarcia umowy zakupu pomiędzy ostatecznym odbiorcą w Polsce, a unijnym dostawcą. Z tego tytułu Podatnik otrzymuje wynagrodzenie (prowizję) od kontrahenta zagranicznego. Do chwili wstąpienia Polski do Unii Europejskiej od otrzymanej prowizji naliczał 22% podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się z pytaniami:

1) czy w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego nadal jest zobowiązany do naliczania podatku od towarów i usług w fakturach wystawianych dla kontrahentów unijnych,
2) czy przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tychże usług,
3) czy świadcząc opisane usługi powinien zarejestrować się dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz czy ma obowiązek składania informacji podsumowujących.

Zdaniem Strony, jeżeli podatnik UE zleca wykonanie usługi pośrednictwa w dostawie towarów do Polski oraz podaje swój numer VAT UE - usługa pośrednictwa, zgodne z art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie opodatkowana w kraju, który nadał ten numer. Nabywca usługi zobowiązany będzie do rozliczenia podatku od towarów i usług w swoim kraju z właściwą stawką podatku. Podatnik wystawi fakturę, na której nie będzie ani stawki, ani kwoty podatku, lecz adnotacja, iż podatek rozliczy nabywca oraz numer VAT UE kontrahenta.

Według Podatnika usługa będzie uznana w Polsce jako niepodlegająca opodatkowaniu z prawem do odliczenia podatku naliczonego. W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług nie będzie miał obowiązku rejestracji dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych na formularzu VAT-R/UE oraz składania informacji podsumowujących, o których mowa w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie podziela stanowisko Podatnika.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Przepis ten wyraża ogólną normę dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usługi.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu świadczone przez Podatnika usługi na rzecz podmiotów z Czech i Słowacji mają cechy usług, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią powołanego przepisu w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6. Miejsce dokonania dostawy, o którym mowa wyżej, ustalane jest zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W przedmiotowej sprawie będzie to terytorium Czech i Słowacji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku usług świadczonych przez Podatnika miejscem opodatkowania będzie, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, terytorium Czech i Słowacji według prawa tam obowiązującego. W Polsce ta usługa uznana będzie za niepodlegającą opodatkowaniu. Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Ad. 1
Potwierdzenie dokonanej transakcji, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, udokumentowane powinno zostać fakturą VAT. Stosownie do treści § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) wystawiona w takich przypadkach faktura powinna zawierać dane określone w § 9 cytowanego rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Na fakturze dokumentującej wykonanie ww. czynności, dla których podatnikiem jest usługobiorca, powinien być również zamieszczony numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informacja, że osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku jest nabywca usługi (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Ad. 2
W przypadku kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustawodawca w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określił, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ad. 3
Miejscem świadczenia usługi pośrednictwa na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, tj. odpowiednio na terytorium Słowacji i Czech, a więc ww. usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dlatego też Podatnik nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotwych.

Faktura dokumentująca wykonanie usługi pośrednictwa dla kontrahenta z Unii Europejskiej nie jest fakturą dokumentującą dostawę wewnątrzwspólnotową. Faktury takie wystawiane są przez podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowych nabyć oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zatem na Podatniku wykonującym usługi pośrednictwa nie ciąży obowiązek składania informacji podsumowującej VAT-UE, gdyż nie dotyczą go przepisy art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi" za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy (...).

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego zawiadomienia.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie