
Temat interpretacji
Opodatkowania działalności podjętej w ramach projektu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 3 czerwca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data
wpływu 4 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności podjętej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności podjętej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lipca 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu, polegającego na wsparciu merytorycznym w formie doradztwa, szkoleń i informacji dla osób, zamierzających podjąć działalność gospodarczą, doradztwa w zakresie testowania i wprowadzania nowej technologii na rynek. Dofinansowaniem objęte mają być również środki finansowe wnoszone przez Spółkę do kapitału zakładowego spółek, utworzonych wraz z podmiotami, na rzecz których podejmowane są działania doradcze. Dofinansowaniem objętych ma być 100% wydatków na te cele, dofinansowanie pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Ze złożonego w dniu 4 sierpnia 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż uczestnicy projektu nie będą ponosili żadnych opłat na rzecz Spółki. Również wniesienie wkładu do spółek tworzonych z udziałem Wnioskodawcy i uczestników projektu, nie będzie miało charakteru wynagrodzenia za czynności wykonane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu. Czynności Spółki nie będą miały zatem charakteru świadczenia usług wobec ich nieodpłatności,
jednak analizując ich charakter z punktu widzenia PKWiU, najbliższe będą grupowaniu 74.14.1.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana ze środków zewnętrznych, prowadzona bez zamiaru osiągnięcia zysku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o /AT.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny
podmiot, jeśli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę a jej odbiorcą. W stanie faktycznym niniejszego wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna jest od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz
finansującego. Konsekwencją powyższego przesądzenia jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w
części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
- brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
- istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto w świetle art. 29 ust 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz
art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja lub inna dopłata jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie
dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji, subwencji lub innej dopłaty za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż są one dokonywane w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje, subwencje lub inne dopłaty niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym podstawę opodatkowania podatkiem od
towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycja ma na celu wsparcie merytoryczne w formie doradztwa, szkoleń i informacji dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, doradztwa w zakresie testowania i wprowadzania nowej technologii na rynek. Dofinansowaniem objęte mają być również środki finansowe wnoszone przez Spółkę do kapitału zakładowego spółek, utworzonych wraz z podmiotami, na rzecz których podejmowane są działania doradcze. Zainteresowany nie będzie pobierał żadnych opłat od uczestników projektu.
Również wniesienie wkładu do spółek tworzonych z udziałem Wnioskodawcy i osób uczestniczących w projekcie, nie będzie miało charakteru wynagrodzenia za czynności wykonane przez Spółkę w ramach realizacji zadania. Podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Otrzymane środki nie będą stanowiły zatem wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych przez Zainteresowanego kosztów w trakcie realizacji projektu. Czynności Spółki będą miały zatem charakter świadczenia nieodpłatnego.
W związku z powyższym mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług, to czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie
podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną działalnością.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności podjętej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.1 PO IG. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. projektu została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 26 sierpnia 2009 r. nr ILPP1/443-675/09-5/AW.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
IBPP1/443-408/08/AZ, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-675/09-5/AW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
