ustalenie czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w miesiącu lutym 2011r. - Interpretacja - IBPP2/443-523/11/WN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2011, sygn. IBPP2/443-523/11/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

ustalenie czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w miesiącu lutym 2011r.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data wpływu 26 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w miesiącu lutym 2011r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w miesiącu lutym 2011r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data wpływu 26 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-523/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Poprzednia siedziba firmy znajdowała się w K. Zmiana siedziby spowodowała zmianę urzędu skarbowego z US II na US I

Spółka została zarejestrowana przez Sąd Rejonowy - KRS dnia 3 marca 2011r. pod adresem ..

Wnioskodawca nadmienia jednak, iż Spółka złożyła NIP-2 do Sądu Rejonowego - KRS z informacją, iż początek rozpoczęcia działalności pod adresem określono jako 1 luty 2011r.

Spółka złożyła aktualizację VAT-R z dniem 7 kwietnia 2011r. do I Urzędu Skarbowego w K. z informacją, iż deklaracje VAT-7 będą składane od miesiąca luty 2011r. i oświadczenie, iż Spółka od dnia 1 lutego 2011r. prowadzi jedyną działalność na ul. K. oraz akt żalu za nie złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R w terminie.

W piśmie z dnia 22 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż zgłoszenie VAT-R zostało złożone dnia 7 kwietnia 2011r. Formularz aktualizacyjny NIP-2 został przesłany przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w K. do Pierwszego Urzędu Skarbowego wraz z postanowieniem Sądu Rejonowego w K. dnia 8 marca 2011r. Data złożenia do Sądu Rejonowego wniosku o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców to 4 luty 2011r. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca prosi o interpretację czy ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w lutym 2011r.

Wnioskodawca prowadzi jedyną działalność pod adresem .. od dnia 1 lutego 2011r. Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Opisane w piśmie zakupy towarów związane są wyłącznie z opodatkowaną działalnością gospodarczą. Spółka składała deklaracje VAT-7 od lutego 2011r. z deklaracjami podatku. Zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję dla potrzeb rozliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zachować prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty w miesiącu lutym 2011r. z adresem siedziby .....

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on zachować prawo do odliczenia podatku VAT w miesiącu lutym z faktur kosztowych, na których znajduje się adres gdyż jest to kontynuacja działalności firmy i składając wniosek do sądu o zmianę adresu w KRS Wnioskodawca złożył NIP-2 w którym napisał, że adres spółki zmienia się od 1 lutego 2011r. wraz z kserokopią umowy najmu od 1 lutego 2011r., który to formularz został z kolei przesłany przez Sąd do Urzędu Skarbowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało przytoczone w wersji sformułowanej w piśmie z dnia 22 lipca 2011r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług (VAT). Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, nabywanymi przez podmiot niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego zostało ograniczone również w dalszych przepisach ustawy o VAT. Przepisy art. 88 tej ustawy zawierają katalog przesłanek negatywnych, których zaistnienie uniemożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jednak żaden z przepisów nie uzależnia prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur VAT w sytuacji gdy na fakturze wskazano niewłaściwy adres Wnioskodawcy czy też w sytuacji gdy podatnik nie złożył lub też złożył z opóźnieniem dokumenty aktualizacyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681, ze zm.).

Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że poprzednia siedziba firmy znajdowała się w K. Zmiana siedziby spowodowała zmianę urzędu skarbowego z US II na US I.

Spółka została zarejestrowana przez sąd rejonowy - KRS dnia 3 marca 2011r. pod adresem

Wnioskodawca prowadzi jedyną działalność pod adresem .. w K. od dnia 1 lutego 2011r. Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Opisane w piśmie zakupy towarów związane są wyłącznie z opodatkowaną działalnością gospodarczą. Spółka składa deklaracje VAT-7 od lutego 2011r. z deklaracjami podatku. Zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję dla potrzeb rozliczenia podatku VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż fakt zmiany adresu siedziby oraz fakt złożenia w Urzędzie Skarbowym po terminie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w ww. fakturach, o ile z innych, wskazanych na fakturze, danych dotyczących nabywcy, jednoznacznie wynika, że nabywcą jest Wnioskodawca, a jednocześnie będzie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 i nie zaistnieją negatywne przesłanki z art. 88 cyt. ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach