POSTANOWIENIE - Interpretacja - XII-1/443-66/TZ-11/05/DK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. XII-1/443-66/TZ-11/05/DK, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydawanie tablic rejestracyjnych,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług pobiera opłaty za wydawanie tablic rejestracyjnych określone ustawą z dnia 20.06.1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U z 2003r. nr 58 poz. 515) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22.12.2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. Nr 230 poz. 2302 z późn. zm.). Przedmiotową usługę podatnik traktuje jako ujętą w grupie PKWiU ex 75 "usługi w zakresie administracji publicznej", która na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 73 ust. 1 w/wym. ustawy prawo o ruchu drogowym rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne wydawane są za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Opłatę oraz opłatę ewidencyjną pobiera organ dokonujący rejestracji, o czym stanowi art. 75 ust. 2 ustawy. W myśl art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te usługi, które polegają na władczym realizowaniu zadań tych jednostek, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia.

W świetle powyższego, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności zwolnione od podatku w myśl w/cyt. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jeżeli mieszczą się one w ramach realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Zatem wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę czynności wynikające z zadań ustawowych, w tym przypadku ustawy prawo o ruchu drogowym, polegające na pobieraniu opłaty za wydawanie tablic rejestracyjnych podlegają zwolnieniu od podatku.

Błędne zatem jest stanowisko Strony, iż usługa pobierania w/w opłat w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, iż czynność zwolniona od podatku winna być dokumentowana fakturą w myśl art. 106 ust. 1 ustawy stanowiącego, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni