POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-140/IV/2005/JW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.05.2005, sygn. PV/443-140/IV/2005/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.03.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.03.2005r.),, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wystawienia korekty faktury VAT dotyczącej zmiany stawki VAT z 22% na 7% w odniesieniu do już wykonanych robót budowlanych

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik jest jednym z wykonawców robót budowlanych realizowanych przy budowie budynku zlokalizowanego na terenie działek położonych w Juracie.

Na podstawie decyzji o warunkach zabudowy przedmiotowych działek ustalono m.in.:

- rodzaj inwestycji - zabudowa usługowo-turystyczna,

- funkcje zabudowy i zagospodarowania terenu - lokalizacja budynku usługowego z apartamentami wypoczynkowymi.

Następnie decyzja ta została uchylona i udzielono pozwolenia na budowę budynku usługowego z apartamentami wypoczynkowymi, sklasyfikowanego według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB 1212 tj. " budynek zakwaterowania turystycznego" oraz ustalono:

- rodzaj inwestycji - budowa apartamentów mieszkalnych i wypoczynkowych,

- funkcje zabudowy i zagospodarowania terenu - lokalizacja budynku z apartamentami mieszkalnymi i wypoczynkowymi.

Jednakże decyzję tę zmieniono i ostatecznie określono pozwolenie na budowę "budynku wielorodzinnego z dwoma lokalami usługowymi - obiekt zaliczony do kat. XIII obiektów budowlanych (tzn. pozostałe budynki mieszkalne); klasa obiektu wg PKOB: 1122 tzn. budynki o trzech lub więcej mieszkaniach".

Do czasu wydania decyzji, w której zawarte zostały ostateczne ustalenia, Podatnik z tytułu prac budowlanych wystawiał faktury VAT ze stawką 22%.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w opisanym stanie faktycznym może wystawić fakturę korygującą VAT, dotyczącą zmiany stawki VAT z 22% na 7% w odniesieniu do już wykonanych robót budowlanych.

Zdaniem Podatnika w opisanym stanie faktycznym jest on zobowiązany wystawić fakturę korygującą VAT dotyczącą zmiany stawki VAT z 22% na 7% w odniesieniu do już wykonanych robót budowlanych, ponieważ od samego początku budynek, na którym były wykonywane prace winien być sklasyfikowany jako "mieszkalny".

W uzasadnieniu swojego stanowiska Podatnik powołuje przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W opinii Podatnika dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla czynności wykonywanych przez niego istotne jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z usługą budowlano-montażową lub remontową w budynku mieszkalnym, opodatkowaną obniżoną 7% stawką tego podatku.

Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę "z usługowej na mieszkalną" jest wynikiem zmiany decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jednakże zmiana ta nie wpłynęła na zmianę parametrów technicznych obiektu, realizowanych przez Podatnika. Obiekt od samego początku winien być sklasyfikowany jako obiekt "mieszkalny". Natomiast pierwotna "usługowa" klasyfikacja obiektu wynikała z błędów po stronie aparatu administracyjnego niezależnych od wykonawcy robót, które zostały poprawione w rezultacie kolejnych decyzji i postanowień administracyjnych.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z terści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.).

Na mocy przepisu przejściowego (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się stawkę podatku w wysokości 7%.

Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 2 cyt. ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przy czym w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego chodzi wyłącznie o budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB):

  1. PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne;
  2. PKOB 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe;
  3. PKOB ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie - budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wykonywał prace budowlane w budynku sklasyfikowanym wg PKOB 1122 tj. budynki o trzech lub więcej mieszkaniach w okresie, o którym mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. A zatem jest to niewątpliwie obiekt budownictwa mieszkaniowego.

Jednakże pierwotnie, w wyniku błędów po stronie aparatu administracyjnego, przedmiotowy obiekt sklasyfikowany był jako "usługowy". Dopiero w rezultacie wydanych decyzji i postanowień administracyjnych klasyfikacja obiektu została zmieniona "z usługowej na mieszkalną".

Mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny należy stwierdzić, iż obiekt od samego początku był nieprawidłowo sklasyfikowany jako "usługowy", zamiast "mieszkalny".

W konsekwencji Podatnik błędnie zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 22%, która w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, na mocy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. wynosi 7 %.

Zatem wystawione przez Podatnika faktury zawierają błędną klasyfikację obiektu budowlanego, a co za tym idzie błędną stawkę podatku VAT.

Błędy w wystawianych przez podatników fakturach VAT można usunąć poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).

Zgodnie z ust. 1 w/w przepisu fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku w/w pomyłek, zawiera w swej treści następujące dane:

- numer kolejny oraz datę wystawienia,

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3 tj.

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  • dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,

- kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Ponadto, zgodnie z § 19 ust. 7 w/w rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "korekta" albo wyrazy "faktura korygująca".

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Podatnik winien skorygować faktury wystawione z tytułu wykonanych robót budowlanych, bowiem zawierają one pomyłki w stawce podatku, a co za tym idzie również w kwocie podatku.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż w analizowanej sytuacji, aby faktura korygująca mogła wywierać po stronie Podatnika określone skutki, jej wystawca musi posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia pozwala ująć kwoty wynikające z faktury korygującej w ewidencji sprzedaży i deklaracji VAT.

Pomorski Urząd Skarbowy