Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 z 2004r., poz. 535 z późn.zm.), zwanej w dalszej czę... - Interpretacja - PP/443-37/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.07.2005, sygn. PP/443-37/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 z 2004r., poz. 535 z późn.zm.), zwanej w dalszej części "ustawą" w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 tego artykułu (art. 90 ust. 2 ustawy). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy). Stosownie do przepisu art. 90 ust. 4 proporcję o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Natomiast w myśl art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało oprawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art.90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Proporcję ostateczną dla danego roku podatkowego oblicza się przyjmując takie same zasady do wyliczenia proporcji wstępnej, tyle, że należy brać pod uwagę obroty tego roku podatkowego, którego dotyczy proporcja ostateczna. Proporcja ta powinna uwzględniać faktyczną strukturę sprzedaży z danego roku podatkowego. Dlatego też nie podlega ustaleniu w drodze prognozy oraz nie podlega zaokrąglaniu do 100% (w przypadku gdy proporcja przekroczyła 98%) i obcięciu do 0% (w przypadku gdy proporcja nie przekroczyła 2%).
Takie działanie znajduje potwierdzenie w zacytowanym przepisie art. 91 ust. 1 ustawy.
Przepis ten, w zakresie obliczania proporcji ostatecznej odsyła jedynie do przepisów art. 90 ust. 2-7 ustawy. Należy zauważyć, że ustawodawca pomija odniesienie do art. 90 ust. 8-9 ustawy, które mówią o prognozowaniu proporcji i art. 90 ust. 10 ustawy, który dotyczy zaokrąglania proporcji do 100% lub odrzucenia do 0%.
Należy zauważyć, że w sytuacji gdy różnica pomiędzy częścią podatku od towarów i usług niewyodrębnionego podlegającą odliczeniu przy za stosowaniu proporcji wstępnej a częścią podatku od towarów i usług podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu proporcji ostatecznej jest niewielka, korekty podatku naliczonego nie dokonuje się. Korekty tej nie dokonuje się jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie albo zwiększenie podatku od towarów i usług naliczonego do odliczenia w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 ustawy).
Zatem za 2004r. będzie to deklaracja dla podatku od towarów i usług za styczeń 2005r. lub w przypadku rozliczenia kwartalnego, deklaracja za I kwartał 2005r.

Zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie . Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005r. W stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004r. stosuje się przepisy art. 20 ust.5 ustawy, o której mowa w art. 175 ustawy.
Odnosząc podane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy rzeczywisty wskaźnik za 2004r. wyniósł 97,41% to w myśl art.90 ust.4 ustawy proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej, w tym przypadku do 98%.
Nie zaokrągla się natomiast do 100%, ponieważ proporcja ta jest ostateczna i powinna uwzględniać faktyczną strukturę sprzedaży z danego roku. Przepis art.90 ust.10 ustawy ma zastosowanie jedynie w przypadku prognozowania proporcji na dany rok podatkowy.
Biorąc pod uwagę zapis art.163 ust.2 ustawy proporcja ostateczna (rzeczywista) dla roku 2004 jest jednocześnie proporcją wstępną dla roku 2005.
Proporcja wstępna (planowana) na 2005r. podlega zaokrąglaniu zgodnie z zapisem art.90 ust.10. Jednakże w tym przypadku podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, ponieważ planowany, zaokrąglony wskaźnik wynosi 98%. A więc proporcja ta nie przekroczyła wysokości wskaźnika o której mowa w art.90 ust.10 ustawy. Wskaźnik planowany można zaokrąglić do 100% gdy określona proporcja przekroczyłaby 98%.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji z dnia 28.04.2005r. jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej