POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) - Interpretacja - 1425/021/443/82/05/IW

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.09.2005, sygn. 1425/021/443/82/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 16.08.2005r. przez Panią ............, dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE W dniu 16.08.2005r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek złożony przez Panią ............ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów w podatku od towarów i usług w zakresie wartości kasy fiskalnej ujętej w remanencie likwidacyjnym w związku z likwidacją działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 31.07.2005r. zlikwidowała Pani działalność gospodarczą - sklep spożywczo - przemysłowy, w którym zainstalowana była kasa fiskalna zakupiona w dniu 21.07.2000r. w cenie brutto 2183,80 zł, VAT 393,80 zł, netto 1790 zł. Kasa fiskalna zakończyła pracę z dniem likwidacji sklepu. Podatniczka prosi o wyjaśnienie czy w związku z likwidacją powinna oddać do Urzędu Skarbowego podatek VAT w całej kwocie. Nadmienia, że kasa mogłaby pracować jeszcze tylko miesiąc dłużej, gdyż kończy się oprogramowanie modułu, czyli kasa nadaje się na złom, ale trzeba ją jeszcze przechowywać przez następne 5 lat. Podatniczka wyraża opinię, że oddanie podatku VAT od kasy fiskalnej jest nielogiczne i krzywdzące dla niej, ponieważ zlikwidowała sklep z przyczyn ekonomicznych i nie miałaby możliwości finansowych, żeby dokonać wpłaty tak dużej kwoty podatku.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art.15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Powyższy przepis stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (ust. 4 w/w art.14). Podatnicy obowiązani są sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (ust. 5 w/w art. 14). Z kolei, jak wynika z ust. 8 w/w art. 14, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów. Jednocześnie przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z powyższym wszystkie towary, podlegające opodatkowaniu na dzień zaprzestania przez podatnika podatku od towarów i usług, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a będącego osobą fizyczną, powinny być ujęte w spisie z natury według cen ich nabycia. Tym samym, tut. Urząd nie podziela Pani stanowiska w przedstawionej sprawie, gdyż przedmiotową kasę fiskalną powinna Pani ująć w remanencie likwidacyjnym w cenie zakupu, a remanent likwidacyjny przedłożyć i rozliczyć w Urzędzie Skarbowym zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 14 w/w ustawy o VAT. Zatem należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylania. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu