POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-41-7-GK/04/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.01.2005, sygn. PP/443-41-7-GK/04/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, 926 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawione w piśmie z dnia 14 kwietnia 2004 r. L.dz. FGKE/74/2004 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 14 kwietnia 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 19 kwietnia 2004 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

  • dnia 5 maja 2004 r. Spółka przejęła aktywa Spółki G SA, której przedmiotem działalności jest przesyp cementu,
  • Spółka przejęła większość aktywów wchodzących w skład G SA w postaci m.in. majątku związanego z przesypem cementu i innego majątku trwałego stanowiącego około 99% środków trwałych G SA,
  • Spółka nie przejęła ksiąg handlowych, firmy, części sprzętu biurowego, dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością,
  • pracownicy G SA, zatrudnieni przy obsłudze przejmowanych części majątku stali się pracownikami Spółki w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • po przejęciu części aktywów G SA pozostaną niektóre środki trwałe, w tym sprzęt biurowy i komputerowy, "niematerialne" składniki przedsiębiorstwa (nazwa przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zobowiązania i ewentualnie część wierzytelności)
  • Według Strony pozostała w G SA część majątku z funkcjonalnego punktu widzenia może być wykorzystana do dalszego prowadzenia działalności przez spółkę.

Wątpliwości Podatnika dotyczą prawidłowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowych transakcji, możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w fakturach dokumentujących ww. transakcje.

Spółka zajęła stanowisko, iż w przypadku przedmiotowej transakcji sprzedaż poszczególnych części majątku winna być opodatkowania podatkiem od towarów i usług wg stawek właściwych do poszczególnych składników, oraz, iż będzie uprawniona do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w fakturach stwierdzających dokonanie transakcji.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z uwagi na powyższe w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem dojdzie do dostawy towarów (nastąpi przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel), dostawa będzie miała charakter odpłatny a jej przedmiotem będą towary w rozumieniu ustawy. Nie znajdzie również zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, bowiem, jak słusznie podkreśla Spółka we wniosku, w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do dostawy poszczególnych składników majątku przedsiębiorstwa.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na zasadach ogólnych, zgodnie z przepisami ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych, w szczególności zaś rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółkę pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy