POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/60/32/2005/GW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.04.2005, sygn. 1473/WV/443/60/32/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.02.2005r (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionego pismem z dnia 18.02.2005r i z dnia 04.03.2005 , żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 8 i art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Podatnik prowadzi sprzedaż hurtową towarów. Podatnik zawiera umowy handlowe ze swoimi odbiorcami, w których określa się, że za zrealizowanie określonego progu obrotów w określonym czasie odbiorcy przysługuje rabat procentowy od wartości zrealizowanych zakupów. Dodatkowo umowa zobowiązuje odbiorcę do kupowania możliwie najszerszego asortymentu produktów, terminowego regulowania należności, promowania marki, uzgadniania z przedstawicielem Podatnika cen sprzedaży. W niektórych umowach w ogóle nie ma żadnych zobowiązań poza zrealizowaniem określonego poziomu obrotów i tylko od takiego warunku uzależnione jest przyznanie rabatu/premii. Podatnik wystawia na tę okoliczność fakturę korygującą VAT, która odnosi się do wszystkich dostaw zrealizowanych w okresie, za który przysługuje rabat (premia). Bardzo często jest to okres dłuższy niż jeden miesiąc.


STANOWISKO WNIOSKODAWCY CO DO OCENY TEGO STANU FAKTYCZNEGO:

W związku z ostatnią interpretacją Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 roku pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 część odbiorców uważa, iż przyznawany przez Podatnika rabat jest w istocie wynagrodzeniem za świadczone przez nich na rzecz Podatnika usługi tj. dokonywanie nabyć określonej wartości. Podatnik nie zgadza się z taką interpretacją, ponieważ jego zdaniem zarówno dokonywanie nabyć jak i inne czynności, do których jest zobowiązany odbiorca Podatnika na mocy umowy, leżą w zakresie transakcji sprzedaży i równie dobrze należałoby uznać za świadczenie usług dokonywanie płatności przez odbiorców na rzecz Podatnika i próbować osobno opodatkować tę czynność.
Ponadto wszelkie przepisy międzynarodowe (MSR i MSF) wyraźnie wskazują, iż premia wypłacana z marży spełnia funkcję rabatu i powinna pomniejszać obrót. Taką opinię zawiera z resztą pismo nr PP3-812-850/2004/AP Ministra Finansów z października 2004 roku. W takim stanie faktycznym Podatnik prosi o ustalenie, czy przedmiotowe rabaty (premie za zrealizowany obrót) określone umową handlową, powinny być dokumentowane fakturą korygującą, czy też raczej zwykłą fakturą wystawianą przez odbiorcę Podatnika po rozliczeniu obrotów?
Podatnik ma wątpliwość, czy jeśli na gruncie ustawy o podatku VAT, zostanie przyjęte, iż odbiorcy świadczą na rzecz Podatnika usługi pod nazwą "dokonywanie nabyć", które powinny być opodatkowane VAT, a dokumentowane zwykłą fakturą to, czy jako czynności związane ze sprzedażą, nie stanowiące jako takiej usługi będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu u Podatnika i czy VAT związany z tymi usługami będzie mógł być w całości odliczony od podatku należnego.


OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY W PRZEDSTAWIONYM STANIE FAKTYCZNYM I PRAWNYM:

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż premie pieniężne wypłacane są odbiorcom na podstawie umów, w których określa się, że za zrealizowanie określonego progu obrotów w określonym czasie odbiorcom przysługuje rabat procentowy od wartości zrealizowanych zakupów.
W powyższym przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Niektóre umowy dodatkowo przewidują zobowiązanie się odbiorcy do kupowania możliwie najszerszego asortymentu produktów, terminowego regulowania należności, promowania marki, uzgadniania z przedstawicielem Podatnika cen sprzedaży.
Należy w takim przypadku stwierdzić, iż Podatnik wypłaca premię pieniężną w konkretnej sytuacji, po spełnieniu konkretnych, określonych w zawartej z odbiorcami umowie warunków. Tak ustalona premia stanowi dla odbiorców dodatkową korzyść, wynagrodzenie należne za wykonanie określonych czynności, polegających na wywiązaniu się z zawartych w umowie zobowiązaniach, w określonym terminie, w ramach zawartej umowy.
Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza iż premia przyznawana przez Spółkę stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką a poszczególnymi kontrahentami i nie stanowi, po stronie wypłacającego premię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię.
W omawianej sytuacji świadczenie Podatnika wyrażone w pieniądzu (premia pieniężna) jest traktowane jako usługa - stosownie do art. 8 w/w ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Winno być udokumentowane fakturą sprzedaży VAT przez otrzymującego premię.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W związku z powyższym należy stwierdzić iż Podatnik będący odbiorcą przedmiotowych usług świadczonych przez kontrahentów ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie tych usług na ogólnych zasadach wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

POUCZENIE

1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa )
4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu