W dniu 28.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa p... - Interpretacja - NUS-II-PP-443/20/2005/KR

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2005, sygn. NUS-II-PP-443/20/2005/KR, Urząd Skarbowy w Lublińcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 28.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Usługi polegające na pobieraniu opłat z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, jako nie wymienione w katalogu zwolnień oraz obniżonych stawek podatkowych, podlegają w myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%. Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997r. (j.t. Dz.U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.) dopuszcza dwie formy nabycia prawa użytkowania wieczystego w drodze decyzji (art. 200 ust. 1 pkt 2) oraz umowy cywilno-prawnej (art. 27). Zdaniem wnioskodawcy nie można różnicować usługi, jaką jest odpłatność z tytułu wieczystego użytkowania gruntu o fakt, czy została ona ustalona decyzją, czy umową cywilno-prawną.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje:

Kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego została uregulowana na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie określone tym przepisem obejmuje wszystkie czynności jednostek samorządu terytorialnego związane z wykonywaniem zadań publicznych (zarówno tzw. zadań własnych, jak i zadań zleconych), za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalanie opłat odbywa się na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 27 tej ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej. Art. 71 ust. 1 stanowi, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Zgodnie z ust. 4 opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego. Jak wynika z powyższego opłaty roczne stanowią ekwiwalent ekonomiczny oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Starostwo Powiatowe oddając grunty w użytkowanie wieczyste na podstawie umowy cywilnoprawnej i pobierając z tego tytułu opłaty roczne wykonuje usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w ocenie tutejszego organu opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntu, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami określona w drodze decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ związana jest z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntów określona na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

W świetle powyższego stanowisko jednostki należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Lublińcu