
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego
we wniosku stanu faktycznego wynika, że:
w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje Pan wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od dostawców z Włoch. Po zakończeniu roku i podsumowaniu obrotu dostawcy udzielają Panu premii pieniężnej - bonusu, uzależnionego od wielkości zakupów dokonanych w roku poprzednim. Bonusy przyznawane są w pierwszych miesiącach następnego roku. Potwierdzeniem otrzymania premii jest tzw. nota accredito ( nota uznaniowa ). Kwot wynikających z tych not nie otrzymuje Pan na konto bankowe, lecz o kwoty te pomniejsza Pan należności wynikające z następnych faktur zakupu.
Nie koryguje i nie zmniejsza Pan podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego i naliczonego związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem za miesiąc, w którym otrzymał Pan notę uznaniową, gdyż nie jest Pan w stanie przyporządkować jej do konkretnej faktury. Po zapoznaniu się z treścią pisma Podsekretarza Stanu z dnia 30.12.2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/40026 w sprawie premii
pieniężnych wypłacanych nabywcom, otrzymane bonusy potraktował Pan jako premie związane ze świadczeniem usług i opodatkował je na zasadach ogólnych.
Pana zdaniem w przypadku, gdy otrzymane premie stanowią zapłaty za świadczone usługi należałoby określić miejsce świadczenia tych usług, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Gdyby nawet uznać, że otrzymana premia stanowi wynagrodzenie za usługę, to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z tym, że jest świadczona na rzecz podatnika z kraju członkowskiego Unii Europejskiej.
Wg. Pana stanowiska otrzymana nota uznaniowa od kontrahenta zagranicznego nie podlega ujęciu do celów rozliczania podatku VAT.
Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku i stanowiskiem Pana w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze stwierdza:
W myśl art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm. ) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest kwota jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w wyżej powołanym ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio ( art. 31 ust. 3 ). Stosownie do art. 29 ust. 4 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont ) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione jest od wielu czynników - m.in. od ustalenia za co faktycznie te premie zostały wypłacone. W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości ( ceny ) dostawy.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wartość otrzymanej premii pieniężnej wynika bezpośrednio z osiągniętego w roku obrotu wynikającego z sumy faktur jakie wystawił kontrahent i stanowi określony procent tego obrotu.
Zatem można ustalić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą wewnętrzną VAT.
W związku z powyższym przyznany przez kontrahenta zagranicznego bonus można przyporządkować do konkretnej dostawy/nabycia i traktować jako opust, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT.
Zgodnie z art. 11 c ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku ( 77/388/EEC ) państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podatnikom możliwość skorygowania podstawy opodatkowania w przypadku odwołania, odmowy, całkowitego lub częściowego braku zapłaty, obniżki ceny po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi.
Wyrazem realizacji tego obowiązku jest § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 971 ) zgodnie z którym w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podatnik obowiązany jest wystawić fakturę wewnętrzną ( art. 106 ust. 7 ustawy o VAT ). Z przepisu § 28 ust. 1 ww. wynika, że do faktur wewnętrznych stosuje się odpowiednio m.in. przepis § 19.
Otrzymując od kontrahenta zagranicznego rabat w związku z dokonanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest Pan obowiązany w miesiącu wystawienia noty aaccredito przez dostawcę do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do każdej z dostaw/nabyć, w związku z którymi został udzielony rabat. Możliwe jest również wystawienie jednej faktury korygującej, jednakże musi z niej wynikać jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych dostaw/nabyć udokumentowanych uprzednio fakturami wewnętrznymi.
Kwota rabatów udzielonych do poszczególnych dostaw wynikająca z noty aaccredito należy - dla potrzeb wystawienia ww. faktur - przeliczyć według kursu, który był stosowany przy wystawieniu pierwotnych faktur wewnętrznych ( § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. )). Czyli w przedmiotowym stanie faktycznym nie będzie to jeden kurs, ale kursy jakie stosowano wystawiając poszczególne faktury wewnętrzne.
