W dniu 18.01.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika z żądaniem udzielenia urzędowej interpretacji prawa podatkowego z zakresu podatku VAT. P... - Interpretacja - ZN-I-1/443-9/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.02.2005, sygn. ZN-I-1/443-9/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 18.01.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika z żądaniem udzielenia urzędowej interpretacji prawa podatkowego z zakresu podatku VAT. Podatnik we wniosku przedstawił następujący problem:

Pytanie - czy prawidłowe jest wystawienie faktury VAT dokumentującej wykonanie usługi remontowej w jednorodzinnym domu mieszkalnym, będącym własnością właściciela firmy budowlanej, która przeprowadzałaby ten remont i czy taka faktura stanowiłaby podstawę do skorzystania z ulgi remontowej?

Stanowisko podatnika:

Podatnik w ramach swojej działalności świadczy usługi remontowo-budowlane. W bieżącym roku zamierza przeprowadzić remont swojego domu mieszkalnego. W ustawie z dnia 11 marca 2004r . o podatku od towarów i usług zdaniem podatnika brak jest przeciwwskazań do tego, aby odbiorcą usługi była osoba fizyczna będąca właścicielem firmy świadczącej usługę. Tak więc wystawienie faktury VAT, w której jako sprzedawca i nabywca będzie występował sam podatnik.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie, działając na podstawie art. 14a Ordynacji Podatkowej stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe i udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa:

  • Dział II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz 93, ze zm.),
  • § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971 z dnia 1 maja 2004r., ze zm.),
  • art. 5 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem poniższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:

Cechą każdej umowy na gruncie polskiego prawa cywilnego jest dwustronność. Aby umowa mogła zostać skutecznie zawarta niezbędny jest udział dwóch stron - składającego ofertę zawarcia umowy oraz przyjmującego ofertę; po zawarciu umowy tworzy się zobowiązanie, którego jedna ze stron staje się wierzycielem, a druga dłużnikiem. Każda ze stron zobowiązania ma swoje prawa i obowiązki wynikające z charakteru zawartej umowy. Tak więc na gruncie prawa cywilnego niedopuszczalna jest sytuacja, którą proponuje podatnik, tzn. sytuacja, w której zobowiązanym do świadczenia jak i przyjmującym świadczenie byłaby jedna i ta sama osoba (jeden podmiot).

Ustawa o podatku od towarów i usług przestrzega zasady dwustronności umów; każda dostawa towarów bądź świadczona usługa wymaga dwóch stron - dostawcy i nabywcy, usługodawcy i usługobiorcy.

Również przepisy rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., dotyczące zasad wystawiania faktur VAT wymagają zawarcia w fakturach szczegółowych danych dotyczących dwóch stron umowy - sprzedawcy i nabywcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie stwierdza, iż proponowany przez podatnika sposób zawarcia umowy na świadczenie usługi remontowej, w wyniku której uprawnionym jak i zobowiązanym byłby ten sam podmiot - (osoba fizyczna) oraz sposób wystawienia faktury, nie jest dopuszczalny na gruncie polskiego prawa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie