Spółka złożyła pisemne zawiadomienie o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Z uwagi na to, iż zaprzestała wykonywać czynności opodatkowa... - Interpretacja - PP.443/128/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.01.2005, sygn. PP.443/128/04, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka złożyła pisemne zawiadomienie o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Z uwagi na to, iż zaprzestała wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) została wykreślona z rejestru podatników VAT czynnych, choć przez okres zawieszenia składane były deklaracje VAT-7. Spółka planuje wznowić działalność po oddaniu do użytku, przeznaczonej na działalność gospodarczą, części budynku.
Wobec tego Spółka stoi na stanowisku, iż nie ma obowiązku sporządzać spisu z natury oraz składać deklaracji VAT-7, a w momencie wznowienia działalności winna uiścić opłatę rejestracyjną i złożyć VAT-R. Ponadto w pierwszej deklaracji ma prawo do wykazania kwoty będącej nadwyżką z poprzedniej deklaracji.
Naczelnik Urzędu Skarbowego oceniając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, stanowisko przedstawione w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani przed sądem administracyjnym, stwierdza, iż jest ono prawidłowe.
Rozwiązanie spółki cywilnej i osobowej spółki handlowej oraz zaprzestanie przez osobę fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powoduje konieczność opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie stały się przedmiotem dostawy towarów.
Opodatkowaniu podlegają towary, w stosunku do których przy ich nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy. Jednakże zgodnie z tymże art. 14 spółka, która zaprzestała wykonywania czynności opodatkowanych, ale która nie uległa rozwiązaniu, nie ma obowiązku opodatkowania towarów z remanentu do czasu rozwiązania.
Zgodnie z art. 99 ww. ustawy obowiązek składania za okresy miesięczne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, deklaracji podatkowych mają podatnicy wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Wobec powyższego oraz biorąc pod uwagę, fakt, iż Spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT, do czasu wznowienia działalności nie ma obowiązku sporządzania i składania deklaracji VAT-7. W momencie wznowienia działalności, zgodnie z przepisem art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej określonej w art. 5, Spółka ma obowiązek złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R oraz uiścić, należną od potwierdzenia zgłoszenia, opłatę skarbową. Zgodnie z przepisem art. 87 ustawy, gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwotę podatku należnego za następne okresy.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż Spółka nie została rozwiązana, a jedynie wykreślona z rejestru podatników VAT i ustawodawca nie nałożył, w tym przypadku, obowiązku sporządzenia remanentu "likwidacyjnego", w sytuacji gdy zostanie ponownie zarejestrowana ma prawo wykazać, w pierwszej złożonej deklaracji VAT-7 kwotę będącą nadwyżką podatku naliczonego nad należnym do rozliczenia w okresie następnym, wykazaną w ostatniej złożonej przed wykreśleniem z rejestru podatników, deklaracji na podatek od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Głogowie