P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443/1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2005, sygn. PP/443/1/05, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 ,poz.60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub. uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki zawarte w zapytaniu z dnia 05-01-2005 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie paliwa zużywanego przez samochody marki: Mercedes Benz 208 , Mercedes Benz 308 , Rover , FS- LUBLIN Żuk A 17B wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 5 stycznia 2005 r. Spółka złożyła w tut. Urzędzie zapytanie w trybie art.14 a ustawy - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz.60 ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przepis art.14 a § 1 stanowi , że stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika, inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stosownie do przepisu art.14 a § 4 cytowanej na wstępie ustawy , udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. Natomiast § 2 art.14a stanowi, że składając wniosek podatnik , płatnik , inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie .

W złożonym zapytaniu Spółka wskazuje na fakt korzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z następujących samochodów:Lp. Marka samochodu Numer rejestracyjny Ładownośćw kg. Ilość miejsc1 Mercedes Benz 208 LTMF567 1 060 32 Mercedes Benz 308 LTMJ868 1 375 23 Rover ZAO 2607 1 350 2+14 FS-Lublin Żuk A 17B LTMU996 820 2

Dane w zakresie ładowności i ilości miejsc zostały ustalone przez Spółkę w oparciu o posiadane dowody rejestracyjne, gdyż na wyżej wymienione pojazdy Przedsiębiorca nie posiada ani wyciągu ze świadectwa homologacji ani odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Dodatkowo zaznaczono , że pojazdy te nie były przerabiane a zostały wyprodukowane jako samochody dostawcze lub ciężarowe.Zdaniem Spółki pomimo tego przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa zużywanego przez te samochody. Przepis art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zmian.) określa warunki jakie powinien spełniać samochód aby prawo do odliczenia przysługiwało podatnikowi , a przepis art. 86 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy wskazuje na jakiej podstawie określa się dane potrzebne do sprawdzenia czy dany pojazd spełnia ustawowe kryteria i jak traktować pojazdy , dla których w wyciągu ze świadectwa homologacji albo w decyzji zwalniającej nie zawarto informacji o dopuszczalnej ładowności lub liczbie miejsc. Żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie reguluje sytuacji , kiedy to brak jest dokumentów , o których mowa w art.86 ust.5 . W takiej sytuacji aby ustalić czy dany pojazd spełnia kryteria zawarte w art.86 ust.3 można korzystać , zgodnie z zasadami wynikającymi z Ordynacji podatkowej, z wszelkich dowodów , które mogą mieć zastosowanie w sprawie.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym świadectwo homologacji nie jest dokumentem obiegowym. Wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z homologacji producent lub importer przekazuje właścicielowi pojazdu. Wymóg ten dotyczy jednak wyłącznie pojazdów sprzedawanych przez właściciela świadectwa homologacji ( producent lub importer ) . W dalszym obrocie sprzedający nie ma obowiązku przekazywania tych dokumentów dalej , na potwierdzenie powyższego Spółka powołuje się na pismo Ministerstwa Infrastruktury Departamentu Transportu Drogowego z dnia 16 września 2004 r. sygn.TD-32-441/262/04 " Przepisy nie dopuszczają możliwości wydawania kopii świadectw homologacji lub wyciągów wyciągów ze świadectw homologacji , dla pojazdów których właściciel homologacji nie jest producentem lub importem ". Podobne stanowisko zostało zajęte przez Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z dnia 7 lutego 2002 r. syg. TD-3-441/22/2002 , gdzie stwierdzono " Z przepisu tego jednoznacznie wynika , że dla pojazdów używanych importowanych bezpośrednio z Niemiec wystawienie wyciągu ze świadectwa homologacji jest zabronione ". Kserokopie wyżej przytoczonych pism zostały dołączone do przedmiotowego wniosku.

Stosownie do zapisu art. 14 a § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa , Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub. informuje że w powyższej kwestii mają zastosowanie następujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. N 54, poz.535 z późn. zmian.):

- art. 86 ust.2 pkt 1 lit .a - kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust.3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług;- art.86 ust.3 - w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru : DŁ = 357 kg + n * 68 kg Gdzie : DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność ; n - oznacza ilość miejsc ( siedzeń ) łącznie z miejscem dla kierowcy kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów , dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5 000 zł. ; - art.86 ust.5 - dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc ( siedzeń o których mowa w ust.3 , określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji , wydawanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym . Pojazdy , które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji , o której mowa w zdaniu pierwszym nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się również za samochody osobowe , o których mowa w ust.3; - art.88 ust.1 pkt 3 - obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu , wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych , o których mowa w art.86 ust.3 i 5;

Powyższe zasady nie dotyczą jednak pojazdów , które są bezspornie samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi , które jako nowe samochody ( wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy ) posiadały na taki właśnie typ pojazdu świadectwo homologacji.

Z przytoczonych wyżej przepisów nie wynika również , aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód osobowy . Świadectwo homologacji typu wydawane jest bowiem na określony model samochodu , którego wersję mogą różnić się miedzy sobą , a ładowność w nich określona podawana jest zazwyczaj w przedziale , z uwagi na fakt , iż poszczególne wersje różniące się wyposażeniem będą miały różne ładowności. Jeżeli podatnik posiada samochody nie mające odpisu ze świadectwa homologacji , a ładowność ich jest wyższa niż określona w art.86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług to podatnikowi przysługuje mimo wszystko prawo do odliczenia podatku od zakupu paliwa na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.

Odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny .

W myśl art.14 b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja , o której mowa w art.14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta . Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia , o którym mowa w art.14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14 § 2 ustawy cytowanej wyżej- interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji , w trybie określonym w § 5.

P O UC Z E N I E

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Z. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. L.w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 PLN oraz po 0,50 PLN od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim