Zdaniem strony remonty drogi są realizowane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, stąd ma zastosowanie art. 146 ustawy o podatku... - Interpretacja - PP-1-005/33/04

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.02.2005, sygn. PP-1-005/33/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zdaniem strony remonty drogi są realizowane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, stąd ma zastosowanie art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki do wysokości 7%.

Organ podatkowy stwierdza , że nie zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony w piśmie zgodny jest ze stanem rzeczywistym .

Z dniem 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535) zgodnie z którą, w rozumieniu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a,b w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
a) robot budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Zgodnie z zapisem art. 146 ust. 3 w/w ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą, o której mowa w ust.1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
1. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2. urządzanie, zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Gmina dokonuje remontu ulic pomiędzy obiektami budownictwa mieszkaniowego a zatem stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% w zakresie remontu będzie miała zastosowanie, jeśli jej remont będzie związany z urządzaniem i zagospodarowaniem terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego (w szczególności drogi, dojścia, zieleń i mała architektura). Nie można zatem zastosować preferencyjnej stawki do budowy i remontu drogi publicznej, chociażby prowadziła ona do osiedla mieszkaniowego. Stawka ta znajdzie natomiast zastosowanie w przypadku dróg osiedlowych, które zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000r. nr 71 poz. 838 ze zm.) - są drogami wewnętrznymi. Wskazane w piśmie drogi są zaliczone do dróg gminnych, które na podstawie w/w ustawy o drogach publicznych nie są drogami wewnętrznymi, a o zaliczeniu do dróg wewnętrznych nie decyduje ich charakter, ale zakwalifikowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

(W związku z powyższym stawka 7% będzie miała zastosowanie jedynie do remontu dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, które związane są ściśle z budownictwem mieszkaniowym. Jeżeli budynek mieszkalny chociażby w części miał wyodrębnione lokale użytkowe, to w tej samej części nie ma prawa do stosowania stawki 7% na podstawie w/w przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Remont drogi jako niezwiązany z budownictwem mieszkaniowym będzie w tej sytuacji w części opodatkowany stawką podstawową tj. 22% na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie same warunki należy stosować odnośnie wysokości stosowanej stawki podatku od towarów i usług dla budowy sieci kanalizacji deszczowej i elektroenergetycznej - budowa musi być ściśle związana z budownictwem mieszkaniowym i tylko w tej części może być opodatkowana stawką podatkową w wysokości 7%, wynikającą z art. 146 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.)

Równocześnie zaznacza się, iż nie poddano ocenie załączonych do wniosku załączników, interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego.

Interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu