Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z ... - Interpretacja - US.I.2/443/10/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. US.I.2/443/10/2005, Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2, art. 8, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), § 23-27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2005r. znak: U.G.4317/14/05 jest prawidłowe i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji, a także nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w myśl przepisów ww rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 17.03.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek złożony przez Gminę D. o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku Gmina zwraca się z następującym problemem:

W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", działanie 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" Gmina przystępuje do realizacji projektu pn. "Przebudowa i wyposażenie budynku Domu Kultury na potrzeby Samorządowego Centrum Kultury i Biblioteki w D." Nabywane w trakcie remontu budynku towary, usługi i wyposażenie budynku będą opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji użytkownikiem budynku oraz wyposażenia będzie Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D.

Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D. są jednostkami budżetowymi Gminy. Właścicielem budynku i wyposażenia będzie Gmina. Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D. nie wnoszą żadnych opłat na rzecz Gminy w zamian za wykonaną inwestycję i za to, że będą zarządzać budynkiem i wyposażeniem. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Pobieranie opłat od Biblioteki i Samorządowego Centrum Kultury jako od jednostek budżetowych gminy jest zabronione prawem. Środki na refundację ponoszonych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie finansowany w całości ze środków gminy, a po oddaniu do użytku nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez Sektorowy Program Operacyjny. Nabywane w trakcie trwania inwestycji towary i usługi opodatkowane będą podatkiem VAT. Po wykonaniu inwestycji ani gmina, ani też powstałe Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D. nie będą sprzedawały towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Według Gminy mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę oraz działające w jej imieniu Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka, Gmina nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie trwania inwestycji towarach i usługach. Stad też podatek VAT zawarty w zakupionych towarach i usługach niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji uznać należy za koszt kwalifikowany w realizowanym zadaniu.

Tut. organ podatkowy ustalił, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Ze złożonego pisma wynika, że Gmina D. jest inwestorem w zakresie prac budowlanych związanych z przebudową i wyposażeniem budynku Domu Kultury na potrzeby Samorządowego Centrum Kultury i Biblioteki w D. Po zakończeniu inwestycji użytkownikiem budynku oraz wyposażenia będzie Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka, które są jednostkami budżetowymi Gminy. Właścicielem budynku i wyposażenia będzie nadal Gmina D. Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D. nie wnoszą żadnych opłat na rzecz Gminy w zamian za wykonaną inwestycję i za to, że będą zarządzać budynkiem i wyposażeniem. Pobieranie opłat od Biblioteki i Samorządowego Centrum Kultury jako od jednostek budżetowych gminy jest zabronione prawem. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Po wykonaniu inwestycji ani gmina, ani też powstałe Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w D. nie będą sprzedawały towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku gdy podatnik realizując czynności niepodlegające opodatkowaniu wyzbywa się władztwa nad nabytym towarem lub wykorzystuje go w inny sposób wskazując na niemożność wykonania obrotu tymże towarem lub wykorzystania go w inny sposób, albo jego pożytków w ramach którejś z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu tegoż towaru w myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Forma udostępniania budynku Domu Kultury oraz jego wyposażenia Samorządowemu Centrum Kultury i Bibliotece w D. przez Gminę nie może być zaliczane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2 i art. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina D. nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupionych materiałów zużytych do realizacji wspomnianych inwestycji i zakupionego sprzętu. Decydującym w tym zakresie jest fakt, że dokonane inwestycje i zakupiony sprzęt przez Gminę nie będą miały związku z prowadzoną przez nią sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji.

Środki na refundację ponoszonych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie finansowany w całości ze środków gminy, a dopiero po oddaniu do użytku nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez Sektorowy Program Operacyjny. W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w § od 23 do 27a, określone są przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Kwota podatku naliczonego może być zwrócona zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym przypadku nabycie towarów i usług następuje za własne środki jednostki, a zwrot części poniesionych kosztów następuje w formie refundacji po zakończeniu inwestycji.

Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu (§ 27a w/w rozporządzenia Ministra Finansów) . W rozpatrywanym przypadku nie mamy do czynienia z zawarciem umowy w ramach programu SAPARD, a poza tym umowa zostanie zawarta dopiero w najbliższym czasie. Nie są więc spełnione wymogi zawarte w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), które warunkują zwrot podatku naliczonego od dokonanych zakupów.

Reasumując, Gmina D. nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji jak również nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług aby otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług. Gmina nie ma także możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych - art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej