POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1419/UPO-443-9/05/DC

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.03.2005, sygn. 1419/UPO-443-9/05/DC, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14 a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) Postanawia Wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oceniając stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2005 r. (data wpływu do urzędu skarbowego 17.01.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę Podatnik jako kupujący jest stroną umów handlowych zgodnie z którymi przysługują mu od sprzedawców towarów premie pieniężne względnie bonusy /niezależnie od udzielonych rabatów/ za osiągnięcie ściśle określonych wartości zakupów lub wartości zakupów poszczególnych towarów. Nabycie uprawnienia do premii pieniężnej uzależnione jest od spełnienia drugiego kryterium, to jest terminowego regulowania należności na rzecz sprzedawcy z tytułu cen za nabyte towary. Premie te są powiązane ogólnie z transakcjami zakupu towarów, bowiem poszczególne transakcje kumulowane są w danym okresie rozliczeniowym /za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne lub roczne/ w celu oceny spełnienia pozytywnego kryterium w zakresie powstania umownego uprawnienia do uzyskania premii od sprzedawcy, a także oceniane w zakresie terminowego regulowania cen za nabyte towary w ramach tych transakcji. Premie nie są związane z konkretną dostawą towarów.

Stanowisko Wnioskodawcy Zdaniem Podatnika premie pieniężne przyznane przez sprzedawców nie podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od towarów i usług, bowiem nie stanowią dostawy towarów, ani też świadczenia usług w świetle przyjętej definicji "Świadczenie usług" w ustawie o podatku od towarów i usług. Premie te nie stanowią również rabatu w rozumieniu art. 29 powołanej wcześniej ustawy, bowiem taka forma rozliczeń z umów dwustronnych nie jest wymieniona w art. 5 ustawy i pozostaje neutralna w zakresie wpływu na cenę poszczególnych towarów. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5, art. 7, art. 8, art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione jest od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, czy są związane z konkretną dostawą towarów czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymywane przez Podatnika premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą towarów. Uprawnienie do ich otrzymania związane jest z określonym zachowaniem nabywcy, tj. osiągnięcie ściśle określonych wartości zakupów lub wartości zakupów poszczególnych towarów oraz terminowego regulowania należności na rzecz sprzedawcy z tytułu cen za nabyte towary.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Uwzględniając powyższe, jeżeli wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego premię, to usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach. W przypadku gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą towarów powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartość (ceny) dostawy.

Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Podatnika, iż otrzymywane przez niego premie pieniężne związane z jego konkretnym zachowaniem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Płocku