
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1-5 i art. 14 b w trybie art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 15 ust. , art. 86 ust. 1 - ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 23, § 24, § 25 , § 26 i § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stwierdzam, że przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2005r. (uzupełnione z dnia 15.09.2005r.) stanowisko, iż będzie podlegał odliczeniu podatek VAT związany z realizacją projektu "Lubuski Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego"- jest nieprawidłowe
U z a s a d n i e n i e
W dniu 12.08.2005r. złożony został w tutejszym Urzędzie wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15.09.2005r.
Poruszono w nim jedno zagadnienie.
W niniejszym postanowieniu dokonano oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami finansowanymi m. in. dotacją z Unii Europejskiej.
We wniosku przedstawiono, iż Cech za środki: bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE,Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz środki własne realizuje projekt "Lubuski Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego".Cech w ramach powyższego projektu przeprowadza szkolenia i świadczy nieodpłatnie usługi doradcze zgodnie z zawartą umową PL 2002/000-580-01.02.03/02.Ponoszone koszty dotyczące realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą towarów i usług i nie są zaliczane do obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy podatek naliczony związany z realizacją projektu: "Lubuski Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego" będzie podlegał odliczeniu z uwagi na zapis § 23 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który stanowi: że zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 przysługuje zwrot podatku naliczonego.
W związku z tym, że nabywane m. in. za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE towary i usługi w ramach realizacji "projektu" nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na zasadach ogólnych tj. określonych w przepisie aart 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Artykuł 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W Rozdziale 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. określono przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia /importu/ towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Paragraf 23 powyższego Rozporządzenia przewiduje możliwość zwrotu podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej , o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 Rozporządzenia.Paragraf 24 Rozporządzenia określa przypadki kwot podatku naliczonego, których nie dotyczy zwrot.
Zwrot podatku naliczonego przysługuje przy spełnieniu wymagań określonych w § 25 i § 26 Rozporządzenia tj.:
- zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług,
- podatek do zwrotu musi wynikać z tytułu nabycia przez tego podatnika towarów i usług,
które to nabycie zostało w całości lub w części sfinansowane ze środków finansowych pochodzących z pomocy zagranicznej,
- zwrot podatku nie może zostać dokonany, jeżeli
w myśl umowy regulującej dopłatę lub
dofinansowanie podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany, jest objęty kwotąpomocy zagranicznej,
- środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały bezpośrednio przekazane na odrębny rachunek podatnika albo podatnik bezpośrednio dokonał zakupu za te środki,
- podatnik prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku VAT,
- w całości zapłacił należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia i potwierdzają to odpowiednie dokumenty,
- posiada zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, żenabycie zostało sfinansowane m. in. ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Jeżeli otrzymane przez Cech Rzemieślników i Przedsiębiorców środki zaliczyć można do środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 Rozporządzenia to przy spełnieniu przepisów określonych w § 25 i § 26 rozporządzenia Podatnik może zwrócić się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot podatku naliczonego, o którym mowa w § 23 Rozporządzenia.
Zasady zwrotu podatku naliczonego przy spełnieniu warunków j.w. określone zostały w § 27 Rozporządzenia.
W opisanym we wniosku stanie faktycznym oraz przedstawionym wyżej stanie prawnymstanowisko strony wyrażone we wniosku uznać należy za nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Nie jest ona wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
