We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: W okresie od dnia 01.05.2004r. adwokaci świadczący na zlecenie Sądu usługi tzw. obrony z urzędu ... - Interpretacja - PP/443-71/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2005, sygn. PP/443-71/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: W okresie od dnia 01.05.2004r. adwokaci świadczący na zlecenie Sądu usługi tzw. obrony z urzędu nie wystawiali faktur VAT z tytułu należnego im wynagrodzenia. Od wypłacanych adwokatom wynagrodzeń Sąd pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z informacją Ministerstwa Finansów zawartą w piśmie z dnia 11.02.2005r. iż pomoc prawna z urzędu od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, Rada Adwokacka zwróciła się do Sądu jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o dokonanie korekt informacji PIT-8B za 2004r. Sąd uznał, że przeprowadzenie korekty byłoby możliwe po otrzymaniu od adwokatów faktur VAT dokumentujących kwoty należności z wykazanym podatkiem VAT. Jednakże Sąd ma wątpliwości, czy adwokat, który w chwili wykonania usługi nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług może za ten okres wystawić fakturę VAT. W związku z tym Sąd zwrócił się z zapytaniem, czy w takich przypadkach może przyjąć faktury VAT jako podstawę skorygowania informacji PIT-8B.

Stanowisko Strony: Według stanowiska Wnioskodawcy adwokat nie może wystawić dla Sądu - w celu skorygowania informacji PIT-8B - faktur VAT, jeżeli należności dotyczą okresu, w którym adwokat nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Strony:Na podstawie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) czynności adwokata świadczącego na zlecenie sądu pomoc prawną z urzędu od dnia 01.05.2004r. podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, przy czym nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego (określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy) jako usługi prawnicze wymienione w poz. 38 załącznika Nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 97, poz. 971) - obowiązującym do dnia 30.05.2005r. a od dnia 01.06.2005r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r. Nr 95, poz. 798). Uprawnienie podatnika do wystawiania faktur VAT zostało uregulowane w w/w rozporządzeniach - odpowiednio: w § 11 ust. 1 i § 8 ust. 1, w których postanowiono, że faktury VAT wystawiają podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Status takiego podatnika, zgodnie z przepisami art. 96 ust. 1 i 4 cyt. wyżej ustawy, posiadają natomiast podatnicy, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne. Podatnik, który przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu nie dopełnił obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego nie jest zatem uprawniony do dokumentowania tej czynności fakturą VAT.

Strona słusznie uznała, że powyższym przypadku nie jest dopuszczalne wystawienie faktur VAT w celu skorygowania przez Sąd informacji PIT-8B.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie