Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust.... - Interpretacja - US-PP/443/61/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. US-PP/443/61/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Powiatu Sanockiego NIP 687-17-86-679 z dnia 25.08.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 26.08.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w zakresie realizacji inwestycji - p.n. "Likwidacja barier architektonicznych poprzez wymianę dwóch wind w budynku Szpitala", gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat zwrócił się w dniu 26.08.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w ramach zadań własnych realizował inwestycję p.n. "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Szpitala w Sanoku". W wyniku inwestycji zdemontowano stare windy i zamontowano dwa dźwigi hydrauliczne jeden przy izbie przyjęć a drugi przy aptece szpitalnej. Dźwigi zostały przekazane do SP ZOZ przez Zarząd Powiatu, jest to majątek Powiatu, który został przekazany nieodpłatnie - w załączeniu wniosku decyzja Wojewody Podkarpackiego z dnia 29.12.1999 r. W ramach projektu "Program wyrównywania różnic między regionami - 2005" uzyskano dofinansowanie z PFRON - umowa nr PWRMR/000022/09/2004D. Budynki SP ZOZ Sanok są własnością Powiatu Sanockiego i zostały przekazane do użytkowania nieodpłatnie SP ZOZ, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług zdrowotnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Windy służą do realizacji w/w usług. Powiat Sanocki nie prowadzi działalności gospodarczej w tych obiektach. Ponadto wnioskodawca oświadcza, że również SP ZOZ w Sanoku w którym to obiekcie zamontowano przedmiotowe windy, będący podatnikiem podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż wyliczona proporcja na podstawie art. 90 ustawy o VAT nie daje możliwości odliczenia (oświadczenie SP ZOZ w Sanoku). Biorą pod uwagę powyższe Powiat Sanocki wnosi o udzielenia odpowiedzi : Czy realizując inwestycję, która nie będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT ma możliwość odliczenia podatku zapłaconego wykonawcy dźwigów ?Powiat Sanocki przedstawiając własne stanowisko w sprawie - uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 05.07.2005 r. - data wpływu do urzędu 26.08.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Powiat Sanocki faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe skoro Powiat Sanocki jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przedmiotowej inwestycji - wymiana dźwigów.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cyt. Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt.1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki; 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Sanoku