POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-82/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. PP/443-82/05, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 22 czerwca 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 24.06.2005 r.) uzupełnionego pismami z dnia 07 i 20 lipca w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko odnośnie problemu przedstawionego w pytaniu 1 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W przedmiotowym piśmie informujecie, iż Wasza Gmina w ramach otwartego naboru partnerów do Partnerstwa na Rzecz Rozwoju pod nazwą "Akademia przedsiębiorczości. Rozwój alternatywnych form zatrudniania" złożyła wniosek o włączenie do Partnerstwa i została zakwalifikowana do realizacji Projektu w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006. Głównym celem Partnerstwa do którego przystąpiliście jest rozwój modelowych form zatrudniania socjalnego i wspieranego dla osób długotrwale bezrobotnych w oparciu o możliwości lokalnego rynku pracy.
Projekt realizowany będzie w trzech etapach:
1. wypracowywanie mechanizmu współpracy pomiędzy partnerami na rzecz rozwoju,
2. wdrażanie wypracowanych mechanizmów oraz rozwijanie współpracy ponadnarodowej. Planuje się przystosowanie istniejącej infrastruktury do potrzeb realizacji projektu, konsultacje w zakresie zarządzania firmą socjalną, powołanie centrum szkoleniowo - doradczego, powstanie firm socjalnych. Osoby zatrudniane w tych firmach będą poprzez zatrudnianie wspierane mogły znaleźć zatrudnienie na otwartym rynku pracy,
3. seminaria, opracowania pisemne, konsulting, doradztwo, promocja rezultatów, badania i analizy.
Cały program jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Waszym zdaniem nie macie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z prowadzonymi działaniami w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), informuje iż generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego wyrażona jest w art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni" przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z powyższego przepisu wynika więc, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom VAT, w przypadku gdy nabywane przez nich towary lub usługi służą do wykonywania przez nich czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli nabywane towary i usługi w całości związane są ze sprzedażą opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub zwrot różnicy podatku. W przypadku związku nabywanych towarów i usług zarówno ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną - podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku. W sytuacji natomiast braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnik w ogóle nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.); nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjmuje się powyższy Program dla Polski 2004-2006.
Powyższe rozporządzenie jest realizacją delegacji ustawowej zawartej w art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. O Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r., nr 116 poz. 1206). Przepis ten upoważnił Ministra Gospodarki i Pracy do wydania w/w rozporządzenia, które stanowi podstawę realizacji programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z publicznych środków wspólnotowych.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonując zadania organu władzy publicznej (poza czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) nie jest uznawana za podatnika VAT. Prowadzone przez Gminę działania w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL nie są związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stąd stwierdzić należy, iż w powyższym stanie faktycznym Gmina nie ma możliwości rozliczenia (odzyskania z budżetu) naliczonego podatku VAT przy nabyciu towarów lub usług służących realizacji tejże inwestycji na ogólnych zasadach podatkowych, t. j. w systemie VAT.
Na postawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego też nie występuje żadna prawna możliwość zaliczenia kwot nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ Gmina takiego podatku nie rozlicza.
Uwzględniając powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż w kontekście przestawionego stanu faktycznego nie występują żadne możliwości prawne, w świetle których Gmina mogłaby odzyskać z budżetu państwa podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji w/w inwestycji.

Tak więc stanowisko podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani też nie toczyło się postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Wadowicach