POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP3/443-11/05/KH/53006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2005, sygn. DP3/443-11/05/KH/53006, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia ..., (doręczonego do tut. Urzędu w dniu ...) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawapodatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,

stwierdza,

że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W ramach obrotu gospodarczego Podatnik dokonuje odsprzedaży nabytych usług, których odbiorcą jest podmiot inny niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę. W takiej sytuacji faktycznej Spółka wystawia na rzecz właściwego podmiotu refakturę ze stawką 22 % (niezależnie od tego, jaką stawkę zawierała pierwotna faktura).

Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania, Podatnik ma wątpliwości, czy zgodną z przepisami będzie sytuacja, w której koszty niektórych usług przenoszone są na faktycznego odbiorcę poprzez wystawianie tzw. refaktury czyli zafakturowania odsprzedaży usługi bez doliczania jakiejkolwiek marży oraz prowizji.

Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego potwierdza powyższe stanowisko.

Zarówno przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) zwanej ustawą o PTU jak i przepisy wykonawcze nie regulują zagadnienia odsprzedaży usług (tzw. refakturowania).

Jednak przyjęta praktyka, jak i istniejące w tym przedmiocie orzecznictwo, dopuszcza sytuację, że koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być przenoszone na faktycznego odbiorcę przez wystawienie faktur VAT (tzw. refaktur).

W praktyce i w orzecznictwie przyjmuje się jednak, że refakturowanie jest dopuszczalne pod pewnymi warunkami:

1) przedmiotem refakturowania są usługi,
2) z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura,
3) sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego,
4) podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosuje zwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,
5) w umowie między kontrahentami ( odbiorcą usługi, tzw. usługodawcą faktycznym; tj. podmiotem wykonującym usługę a usługodawcą formalnym; tj. podmiotem dokonującym odsprzedaży usługi na rzecz odbiorcy) powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu ( refakturowaniu ) danego rodzaju czynności,
6) istnieją umowy lub inne uregulowania, z których wynika obowiązek ponoszenia kosztów refakturowanych usług przez ostatecznego usługobiorcę.

A zatem należy stwierdzić, że refakturowanie usług oznacza bowiem nic innego jak fakturowanie usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej.

Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej może zastosować jej refakturowanie. Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o PTU, zgodnie z którym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a więc nawet wtedy, gdy fizycznie wykonania usługi dokonuje osoba trzecia.

Jednocześnie tut. Urząd informuje, że pośrednim potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest art. 6 ust. 4 Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych, wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), który przewiduje, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył usługę.

W świetle powyższych wyjaśnień odsprzedaż usługi obcej na rzecz swojego zleceniodawcy nie jest czynnością zabronioną przez przepisy prawa podatkowego. Dokonując odsprzedaży usługi należy stosować stawkę VAT właściwą dla danej usługi. Od tej ogólnej zasady występują wyjątki.

Przykładem może być odsprzedaż usług pocztowych. Usługi te korzy stają ze zwolnienia od podatku ale wyłącznie w sytuacji gdy świadczone są przez pocztę państwową. A zatem w sytuacji gdyby te usługi były odsprzedane przez podatnika nie będącego pocztą państwową winny być opodatkowane wg 22% stawki VAT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do możliwości refakturowania usług obcych uznać należy za prawidłowe. Natomiast odnośnie stawek VAT stosowanych przy odsprzedaży usług należy co do zasady stosować stawki obwiązujące w odniesieniu do danej usługi z wyjątkami wymienionymi w ustawie (przykład wyjątku podano wyżej).

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwila zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy