Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.296.2017.2.KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.296.2017.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wyjaśnienie, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz wskazanie błędnego adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zgłosiło do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 inwestycję pod nazwą: Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej, na którą otrzymało dofinansowanie i w chwili obecnej jest w trakcie podpisywania umowy z Instytucją Zarządzającą RPO 2014-2020. Inwestycja w części rzeczowej została już zakończona, a podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków unijnych pozwoli na zrefundowanie wydatków poniesionych na ww. zadanie przez Miasto. W zakresie projektu znajdują się 3 zadania.

Zadanie 1: Dokumentacja dotycząca projektu

Na zadanie składa się:

  • dokumentacja budowlano-wykonawcza z audytem energetycznym,
  • opracowanie elementów studium wykonalności,
  • audyt porealizacyjny.

Zadanie 2: Kompleksowa termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej

Zadanie polega na:

  • termomodernizacji wszystkich przegród zewnętrznych obiektu, w tym ścian zewnętrznych nadziemia, ścian przy gruncie, stropodachów (budynku głównego, sali gimnastycznej i łącznika) wraz ze wszystkimi robotami towarzyszącymi,
  • montażu pozostałej do wymiany stolarki drzwiowej z robotami towarzyszącymi i naprawą stolarki drzwiowej zewnętrznej,
  • wymianie instalacji c.o.,
  • wymianie źródła ciepła wyburzenie kotłowni węglowej i zabudowa kotłowni gazowej,
  • częściowej modernizacji instalacji c.w.u. (wykonanie 1 obiegu kotłowni),
  • wymianie instalacji opraw świetlnych na energooszczędne LED.

Zadanie 3: Promocja projektu

  • wykonanie tablicy informacyjnej.

Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Miasto nie prowadzi i nie będzie prowadziło w oparciu o infrastrukturę będącą przedmiotem projektu działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług, które będą stanowiły koszt kwalifikowany w ramach realizowanego projektu pn.: Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej, który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), Miastu nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej, ponieważ brak jest związku nabywania towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Miasto jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi, w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Miasto, ani jednostkę organizacyjną jaką jest Szkoła Podstawowa, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizowane przedsięwzięcie należy do zadań własnych, które zostały nałożone na organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący w drodze ustawowej, tj. ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.).

Zapisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług określają, kiedy podatnik nabywając towary i usługi staje się podatnikiem VAT. Miasto nabywając towary i usługi do realizacji przedsięwzięcia nie nabędzie ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać jako podatnik VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Również w przypadku jednostki organizacyjnej jaką jest Szkoła Podstawowa nr 8 nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, która dawałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

  • podatnikom VAT;
  • w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Miasta w odniesieniu do wydatków związanych z realizowanym projektem pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż nie jest spełniona żadna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 projekt pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej. Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Miasto nie prowadzi i nie będzie prowadziło w oparciu o infrastrukturę będącą przedmiotem projektu działalności opodatkowanej. Zakupione towary i usługi, w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Miasto, ani jednostkę organizacyjną jaką jest Szkoła Podstawowa, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizowane przedsięwzięcie należy do zadań własnych, które zostały nałożone na organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący w drodze ustawowej, tj. ustawą o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Termomodernizacja budynku szkoły będzie odbywać się w ramach władztwa publicznego i Miasto wykonując to zadanie będzie działać jako organ administracji publicznej i będzie mogło korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Miasto bez wątpienia nie będzie mogło być uznane za podatnika, gdyż będzie ono realizowało w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Miasto będzie realizować opisany projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie będzie działało w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym Miasto nie będzie ponosiło wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej