odliczenie VAT z tyt. inwestycji rozbudowy sieci wodno-kanalizacyjnej - Interpretacja - 1462-IPPP2.4512.983.2016.1.DG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.02.2017, sygn. 1462-IPPP2.4512.983.2016.1.DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

odliczenie VAT z tyt. inwestycji rozbudowy sieci wodno-kanalizacyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie budynku Stacji Uzdatniania Wody, budowie zbiorników wody surowej i czystej, rozbudowie odstojnika wód popłucznych wraz z przewodami wodociągowymi, kanalizacyjnymi i kablami elektrycznymi oraz drogami wewnętrznymi w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie budynku Stacji Uzdatniania Wody, budowie zbiorników wody surowej i czystej, rozbudowie odstojnika wód popłucznych wraz z przewodami wodociągowymi, kanalizacyjnymi i kablami elektrycznymi oraz drogami wewnętrznymi w ramach projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. powstała na mocy Uchwały Rady Miejskiej z dnia 2 września 2008 roku, w celu realizacji zadania własnego Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Statutowym przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy. Głównymi klientami są mieszkańcy, tj. klienci indywidualni, a także instytucje i firmy mające swoje siedziby w granicach administracyjnych Gminy. Powstanie Spółki spowodowało skupienie całości spraw związanych z gospodarką wodno-ściekową w rękach jednego podmiotu gospodarczego, co miało zmniejszyć koszty utrzymania sieci, zwiększyć dyspozycyjność służb eksploatacyjnych oraz umożliwić prawidłowe planowanie inwestycji i remontów, uwzględniając potrzeby miasta. Spółka wykonuje zadania użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadaniem Spółki jest zarządzanie majątkiem wodno-ściekowym oraz rozwój infrastruktury wodno-ściekowej. Oprócz statutowego przedmiotu działalności PWiK Sp. z o.o. prowadzi szereg działań inwestycyjnych własnych. Prowadzona przez Spółkę działalność inwestycyjna służy głównie modernizacji istniejących obiektów infrastruktury technicznej i budowlanej w celu zapewnienia prawidłowego ich funkcjonowania. Celem Spółki jest systematyczne rozszerzanie obszaru świadczeń usług w wyniku podłączania do miejskiej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, coraz większej liczby mieszkańców.

Spółka ubiega się o przyznanie pomocy finansowej na operacje typu: Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji na energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem dofinansowania Spółki ma być rozbudowa budynku Stacji Uzdatniania Wody , budowy zbiornika wody surowej V=50 m3 i zbiornika wody czystej V=150 m3, rozbudowy odstojnika wód popłucznych do V=40 m3 wraz z przewodami wodociągowymi, kanalizacyjnymi i kablami elektrycznymi oraz drogami wewnętrznymi we wsi.

Spółka jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania, do których została powołana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółce w odniesieniu do planowanej inwestycji przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pod nazwą Gospodarka wodno-ściekowa, w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji na energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, w odniesieniu do planowanej inwestycji Spółka będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pod nazwą Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji na energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem pomocy finansowej jest rozbudowa budynku Stacji Uzdatniania Wody, budowy zbiornika wody surowej V=50 m3 i zbiornika wody czystej V=150 m3, rozbudowy odstojnika wód popłucznych do V=40 m3 wraz z przewodami wodociągowymi, kanalizacyjnymi i kablami elektrycznymi oraz drogami wewnętrznymi we wsi. Rozbudowa istniejącej Stacji Uzdatniania Wody obejmuje dobudowę nowej hali filtrów do istniejącego budynku stacji, modernizację układu technologicznego, budowę dodatkowego zbiornika wody surowej i czystej oraz rozbudowę odstojnika wód popłucznych. W dobudowywanej części budynku przewiduje się zlokalizować układ filtracji oparty na trzech filtrach wraz z kanałem wód popłucznych.

Przedmiotowa Stacja Uzdatniania Wody (SUW) jest zlokalizowana na działce nr 423. Wybudowano ją pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Zasila w wodę miejscowości.... Na terenie tych wsi przewiduje się dynamiczny rozwój funkcji mieszkaniowej w formie zabudowy jednorodzinnej. W związku ze stale rosnącą liczbą mieszkańców, obecna wydajność stacji będzie niewystarczająca w przeciągu kilku najbliższych lat. Celem inwestycji jest rozbudowa istniejącej SUW, która zapewni dostawę wody w wymaganej ilości i jakości co jest szczególnie ważne w miesiącach letnich, gdzie zapotrzebowanie na wodę jest najwyższe w ciągu roku. Jest to spowodowane zwiększoną liczbą osób przebywających w tym okresie na działkach rekreacyjnych. W wyniku tej inwestycji Spółka zwiększy przychód (sprzedaż wody) podstawowej działalności gospodarczej, która jest opodatkowana podatkiem VAT. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki występuje.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, bowiem - jak wskazała Spółka - omawiana inwestycja w zakresie zadania pod nazwą Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji na energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, będzie dokonywana w ramach realizacji własnych zadań Spółki.

Nadto majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, w szczególności będzie on wykorzystywany przez Spółkę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Spółka będzie pobierała od mieszkańców opłaty z tytułu dostarczenia wody.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Spółka nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji finansowanej ze środków publicznych, będzie nabywała je jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej.

Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie