Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów... - Interpretacja - US72/RPP1/443-374/2004/AR

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.08.2004, sygn. US72/RPP1/443-374/2004/AR, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Biorąc pod uwagę w/cyt regulacje ustawy o VAT jak i przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, że: pomiędzy stronami transakcji istnieją umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których Spółka jest zobowiązana do zapłaty premii pieniężnej. Premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kontrahenta- zwiększenia poziomu obrotów; zatem nasuwa się wniosek, że pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Odpłatność ta została określona jako procent wielkości zakupów

Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy nie jest, jak w przypadku udzielenia nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów.

Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Spółkę: stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Tym samym premia nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, ewentualnie może powodować efektywnie zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo, iż ekonomiczny wymiar premii i rabatu jest taki sam, to fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków.

Zatem przyznane premie będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania. Zapłata premii jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahentów Spółki, zatem udzielenie jej w zamian za wykonanie określonej wysokości zakupów należy uznać za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie