Zgodnie z art.83 ust.1 pkt 23 w przypadku usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.Usługi transportu międzynarodow... - Interpretacja - US33/NG/GV/I/443-574/04/MP

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.11.2004, sygn. US33/NG/GV/I/443-574/04/MP, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art.83 ust.1 pkt 23 w przypadku usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.Usługi transportu międzynarodowego (w przypadku przemieszczania towarów) zdefiniowano w ust.3 art.83 jako:- przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju; - pkt 1,- usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa wyżej.
Jednocześnie w ramach art.83 ust.5 cytowanej ustawy o VAT wprowadzono istotne ograniczenia dla stosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, właściwej dla usług międzynarodowego transportu.Zgodnie bowiem ze wspomnianym przepisem dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
Nie może zatem budzić wątpliwości, iż dla stosowania powyższej preferencji, posiadanie przez świadczącego usługę transportu międzynarodowego (zatem także dla pośrednika) dokumentów określonych wspomnianym przepisem art.83 ust.5 ustawy o VAT, staje się warunkiem koniecznym.
W tym kontekście za nieprawidłowe należy uznać stanowisko podatnika, zgodnie z którym prawo do stosowania stawki 0% nie jest uzależnione od posiadania wymienionych wyżej dokumentów. Spółka wskazuje, iż w przypadku gdy ustawodawca wymaga od podatnika posiadania określonych dokumentów to wyraźnie wymóg ten określa przepisem, przykładem takiej koncepcji miałby być art.42 ust.1 ustawy o VAT "wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że (...) podatnik posiada w swojej dokumentacji dowody...", ewentualnie przepis art.41 ust.6 "stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem, że podatnik (...) otrzymał dokument..."

W tym zakresie należy stwierdzić, iż istotna różnica między wspomnianymi przepisami warunkującymi stosowanie stawki 0% dla eksportu oraz WDT a usługami transportu międzynarodowego, polega na tym, iż w przypadku tych pierwszych brak określonych w ustawie dokumentów nie skutkuje zmianą kwalifikacji takiej czynności. Oznacza to zatem, iż czynności te nawet przy braku określonych dokumentów dalej traktowane są przez ustawodawcę jako eksport i WDT.

W przypadku natomiast usług transportu międzynarodowego, brak dokumentów określonych przepisem art.83 ust.5 ustawy o VAT w prostej linii powoduje zmianę kwalifikacji tej czynności, która wówczas definiowana będzie jako transport krajowy.

O możliwości stosowania stawki 0% w przypadku usług transportu międzynarodowego, nie może i nie powinien decydować także fakt, iż koszty transportu w myśl przepisu art.29 ustawy o VAT stanowią składową podstawy opodatkowania w imporcie towarów. Zasadą jest, iż zakres stosowania przepisów określających wszelkie preferencje i ulgi podatkowe, winien być interpretowany w sposób ścisły i zwięzły, stąd domniemanie prawidłowości rozliczeń przy precyzyjnie określonych warunkach stosowania stawki 0% dla świadczenia usług transportu międzynarodowego, oczywiście nie może przesądzać o korzystaniu z tej preferencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów