Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 9... - Interpretacja - PP/1/443/24/2004/BM

www.shutterstock.com

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.10.2004, sygn. PP/1/443/24/2004/BM, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 21.06.2004 r. (złożone w tut. Urzędzie w dniu 28.06.2004 r.), uzupełnione o informacje telefonicznie podane przez Podatnika w dniu 07.10.2004 r. wyjaśnia co następuje:

Przedmiotem zapytanie Podatnika jest rozstrzygnięcie kwestii czy podlega opodatkowaniupodatkiem od towarów i usług:

1)

odszkodowanie za bezumowne korzystanie z lokalu (po rozwiązaniu umowy najmu lokalunaliczane w wysokości 200% dotychczasowej stawki czynszowej). Zdaniem Podatnika niepodlega opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż ?odszkodowanie? nie jest czynnością wymienioną wart. 5 ustawy obowiązującej od 01 maja 2004 r.

2)

wpłaty dokonywane przez właścicieli lokali w budynkach wspólnot na utrzymanie części wspólnejnieruchomości (zaliczki eksploatacyjne, zaliczki na fundusz remontowy). Zdaniem Podatnika niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ponieważ opodatkowaniu podlegają wyłącznieczynności wymienione w art. 5 ustawy obowiązującej od 01 maja 2004 r.

3)

dofinansowanie do wczasów i wypoczynku dzieci wypłacane z ZFŚS dla pracowników i emerytówlub rencistów. Zdaniem Podatnika dopłaty te są opodatkowane podatkiem VAT 22% ponieważ niezostały wymienione jako zwolnione lub opodatkowane stawka niższa niż podstawowa.

Odpowiadając na pierwsze zapytanie, tut. Urząd odmiennie niż Podatnik ocenia przedmiotowe zagadnienie. Zgodnie z załączonym przez Podatnika do nin. zapytania urywkiem umowy najmu, oraz informacjami podanymi telefonicznie przez Podatnika umowa najmu jest zawierana z osobą, która prowadzi działalność gospodarczą lokal wynajmowany jest na cele użytkowe a najemca jaki i wynajmujący uzgodnili zasady naliczania i wysokość opłata za bezumowne korzystanie z lokalu, w przypadku używania lokalu po upływie terminu rozwiązania umowy. Tak przedstawiona sytuacja w ocenie tut. Urzędu oznacza stan tolerowania przez Podatnika tej sytuacji, tj. po wygaśnięciu umowy najmu będzie on odpłatnie świadczył usługę, która zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o PTU podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku zapytania drugiego, należy wskazać, że zgodnie z art.13 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.) właściciele lokali wchodzących w skład określonej nieruchomości (również zorganizowanych jako wspólnota mieszkaniowa), w celu należytego utrzymania lokali zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością (w tym kosztów zarządu związanego z utrzymaniem nieruchomości wspólnej). Z powyższych tytułów właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrywania kosztów utrzymania nieruchomości. Mogą to być np. zaliczki eksploatacyjne przeznaczone na opłatę wykonania czynności związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnej lub zaliczki na fundusz remontowy. Jeżeli zarząd nieruchomością ( administrowanie ) nie jest wykonywany osobiście przez wspólnotę mieszkaniową lecz został powierzony osobie fizycznej lub prawnej na zasadzie umowy zlecenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy o własności lokali, to w ocenie tut. Urzędu zasadnym byłoby ustalenie, czy ogół czynności wchodzących w skład usługi Zarządu na rzecz właścicieli lokali w budynku wspólnoty nie mieści się w kategorii czynności ?usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie? które (sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.32.11) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT - na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Właściwym do rozstrzygnięcia tej kwestii jest Urząd Statystyczny - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska nr 29. W przypadku wyżej wymienionego zaklasyfikowania czynności Zarządu, jego usługa obejmująca ogół ww. czynności świadczonych na rzecz właścicieli lokali w budynku wspólnoty (w tym związanych z eksploatacja i utrzymaniem nieruchomości wspólnej, remontami) korzystałaby ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a tym samym wszelkie zaliczki dokonywane przez właścicieli lokali na poczet opłaty za wykonywanie tych czynności, jako element składowy tych czynności będą również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Z opisanego w zapytaniu trzecim stanu faktycznego wynika, że zgodnie z obowiązującym u Podatnika regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracownikom wypłacane są dopłaty do wypoczynku. Pracownik sam organizuje swój wypoczynek, natomiast Podatnik na podstawie karty urlopowej pracownika wypłaca mu określoną kwotę pieniężną (częściowy zwrot kosztów poniesionych na zorganizowanie wypoczynku). Kwota ta jest finansowana z zakładowego funduszu środków socjalnych. W ocenie tut. Urzędu mamy do czynienia w tym przypadku z przekazaniem przez Podatnika świadczenia pieniężnego na rzecz pracownika. Ponieważ świadczenie pieniężne nie jest towarem w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o PTU i przekazanie tego świadczenia pracownikowi nie jest także świadczeniem usługi w świetle art. 8 ustawy o PTU a zatem przekazanie świadczenia pieniężnego pracownikom nie podlega podatkowi VAT.

Jednocześnie Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego przeprasza za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi spowodowaną dużą ilością spraw do załatwienia

Małopolski Urząd Skarbowy