Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w odpowiedzi na zapytanie z dnia 2.06.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 4.06.2004 r.) w sprawie interpreta... - Interpretacja - PP II/443/27/04/DR

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.10.2004, sygn. PP II/443/27/04/DR, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w odpowiedzi na zapytanie z dnia 2.06.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 4.06.2004 r.) w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług,kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje:

Przedstawiając stan faktyczny Spółka podała, że dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na rzecz firmy (...). Dostawa towarów odbywa się na warunkach FCA (...). Transport jest więc zlecany i opłacany przez nabywcę, dlatego przewoźnicy nie są zainteresowani w przekazywaniu jej potwierdzonych dokumentów CMR, a jeżeli już je otrzymuje są to najczęściej ich kserokopie. Spółka jest jednak w stanie przyporządkować każdej takiej otrzymanej kserokopii - oryginalnie wystawiony przez siebie CMR, jego pierwszą stronę, nie potwierdzoną jednak przez nabywcę. W treści pisma Spółka podaje również, że nabywca zamierza potwierdzać dokonanie dostaw wewnątrzwspólnotowych poprzez wystawianie zbiorczych miesięcznych dowodów obejmujących następujące dane: data wysyłki, numer specyfikacji (ECIS), numer faktury, status towarów np. otrzymano.

Przedmiot zapytania Spółki sprowadza się do oceny przez tut. organ podatkowy czy dla dokonania dostaw wewnątrzwspólnotowych będzie uważane za wystarczające posiadanie:
- zbiorczego miesięcznego dowodu, który zostanie potwierdzony przez płatnika faktur tj. firmę XXX (podatnika zidentyfikowanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych - NIP NL) wraz z kopiami faktur i specyfikacji (przechowywanymi w dokumentacji Spółki) lub
- dokumentu CMR potwierdzonego przez odbiorcę, na którym zamieszczone zostały numery faktur i specyfikacji dostaw wraz z kopiami faktur i specyfikacji, ale już bez potwierdzeń.

Odpowiadając na powyższe zapytanie należy wskazać, że organy podatkowe w ramach art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie dokonują oceny przedłożonych dowodów w danej sprawie, te czynności odbywają się wyłącznie w ramach prowadzonego postępowania podatkowego. Powołany przepis służy do przedstawienia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Odnosząc się do przedstawionego w piśmie problemu należy wskazać, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) enumeratywnie wymieniają warunki, które uprawniają podatnika do zastosowania obniżonej stawki podatkowej z tytułu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej. Zostały one zawarte w art. 42. Podatnik winien zatem sam ocenić, czy jest w posiadaniu dowodów, które jednoznacznie wskazują na możliwość potwierdzenia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Ustawodawca przewidział przypadek, gdy podatnik nie posiada dowodów jednoznacznie wskazujących na zaistnienie ww. czynności. Wówczas można posłużyć się dyspozycją art. 42 ust. 11 stanowiącą, że w przypadku, gdy posiadane dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, wykonanie takiej dostawy można dowodzić innymi dokumentami wymienionymi w tym przepisie.

Reasumując, braki w dokumentacji o której informuje podatnik w piśmie, stanowią przeszkodę do orzeczenia o spełnieniu ustawowych warunków, jednakże, jeżeli Wnioskodawca będzie dysponował innymi dokumentami potwierdzającymi zaistnienie ww. czynności, wówczas nie występuje przeszkoda do skorzystania z prawa stosowania stawki obniżonej - na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy.

Małopolski Urząd Skarbowy