Czy Gmina przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą: ,, będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług VAT? - Interpretacja - IPTPP1/443-365/13-4/IG

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 24.07.2013, sygn. IPTPP1/443-365/13-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gmina przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą: ,, będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz uiszczenie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje złożyć wniosek o dofinasowanie projektu do WFOŚiGW w ramach Programu Priorytetowego ,,.

Projekt ten pn. polegać będzie na dociepleniu ścian, wymianie instalacji odgromowej, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wymianie rynien i rur spustowych oraz niezbędnych obróbkach blacharskich. Przedsięwzięcie ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na obszarze Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Działka, na której będzie realizowane przedsięwzięcie jest własnością Zainteresowanego, co gwarantuje trwałość instytucjonalną projektu. Zainteresowany jest również właścicielem budynku szkoły, którego będzie dotyczyła termomodernizacja. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu będącego przedmiotem inwestycji, nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaną one własnością beneficjenta, czyli Gminy, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzone będą dyrektorowi szkoły - jednostce budżetowej. Obiekt wymieniony wyżej nie będzie generował dla Gminy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoła ta służyć będzie przede wszystkim prowadzeniu zajęć lekcyjnych dla dzieci uczęszczających do tej placówki, tj. czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT, a w przypadku zaistnienia sytuacji wynajęcia sali lekcyjnej, czy też sali gimnastycznej poza godzinami lekcyjnymi - również te czynności jako czynności opodatkowane nie będą generowały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Gminy, lecz ewentualnie dla szkoły. Efekty realizacji projektu również nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy.

Gmina planuje zlecić wykonanie stosownych prac budowlanych związanych z termomodernizacją obiektu szkoły wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, którzy będą mieli prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast, możliwości takiej nie posiada Gmina i ostatecznie poniesie koszt podatku VAT, opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

Faktury w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą: ,, będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług - VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Faktury będą wystawiane na gminę. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT (główny zakres czynności opodatkowanych podatkiem VAT to zaopatrzenie ludności w wodę, odprowadzanie ścieków i najem lokali).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje realizację projektu pn. , który polegać będzie na dociepleniu ścian, wymianie instalacji odgromowej, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wymianie rynien i rur spustowych oraz niezbędnych obróbkach blacharskich. Przedsięwzięcie ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na obszarze Gminy. Zainteresowany jest właścicielem zarówno działki jak i budynku szkoły, którego będzie dotyczyła termomodernizacja. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu będącego przedmiotem inwestycji, nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaną one własnością beneficjenta, czyli Gminy, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzone będą dyrektorowi szkoły - jednostce budżetowej. Obiekt wymieniony wyżej nie będzie generował dla Gminy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty realizacji projektu również nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy. Faktury związane z zakupami towarów i usług dotyczącymi ww. projektu będą wystawiane na Gminę.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadanie będące przedmiotem pytania, wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak wskazał Wnioskodawca są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: , ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 309 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi