
Temat interpretacji
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 14 i 29 stycznia 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. XXX - jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 14 i 29 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. XXX.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 6 marca 2012 r. Gmina, w imieniu której działa Urząd Miejski, podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. XXX, Oś Priorytetowa 7- Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2. Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli.
Dofinansowanie obejmuje refundację poniesionych w 2009 r. części kosztów budowy sieci teleinformatycznej, centrali telefonicznej oraz Elektronicznego Obiegu Dokumentów w Urzędzie Miejskim, zakup i montaż programów informatycznych służących obywatelom Gminy wraz ze sprzętem komputerowym na potrzeby obsługi nowych aplikacji. W kosztach projektu Gmina ujmuje podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i wykazuje do objęcia refundacją. Efekt końcowy projektu po jego zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej oraz wykorzystywany będzie w bieżącej pracy Urzędu, a za korzystanie z usług nie będą pobierane opłaty. Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na Urząd Miejski. Wdrażany system ma na celu stworzenie nowoczesnych narzędzi komunikacji między Urzędem a interesantem. Umożliwi mieszkańcom kontakt z Urzędem za pomocą Portalu (bez konieczności osobistego odwiedzania Urzędu), np. składanie pism, deklaracji itp. Wdrożenie systemu przyczyni się również do poprawy organizacji pracy Urzędu Miejskiego i jakości obsługi interesantów.
Zakupione oprogramowanie służyć będzie rejestracji całości korespondencji wpływającej do Urzędu, jak również przekazywaniu ww. korespondencji bezpośrednio na poszczególne stanowiska, co pozwoli wyeliminować istniejący papierowy obieg dokumentacji. W ramach zakupionego systemu do obsługi obywateli Gminy wymienione zostanie oprogramowanie wykorzystywane w bieżących pracach Urzędu m.in. program obsługujący wypłatę dodatków mieszkaniowych, ewidencję ludności, koncesję na sprzedaż napojów alkoholowych, system obsługi księgowej i podatkowej. Realizacja ww. projektu służyć będzie w całości obsłudze administracyjnej obywateli.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje. Tym samym nie jest spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu. Gmina wskazała, że jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Przedmiotowy projekt mieści się w zadaniach własnych określonych w art. 7 cytowanej wyżej ustawy. Gmina podniosła, że z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Ponadto stwierdziła, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku należnego lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Analizując stan faktyczny i prawny Gmina stwierdziła, że stoi na stanowisku, iż realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę, zatem podatek przy ubieganiu się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego będzie kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na stworzeniu kompleksowego modelu obsługi obywateli zrealizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego . ma lata 2007-2013. W jego ramach zakupione zostanie oprogramowanie, które służyć będzie obsłudze całości korespondencji wpływającej do Urzędu, jak również przekazywaniu ww. korespondencji bezpośrednio na poszczególne stanowiska.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że o ile - jak wskazano w treści wniosku - w opisywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, to Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
