
Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2013r. (data wpływu 8 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2013r. (data wpływu 8 stycznia 2013r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów. Celem projektu było podniesienie świadomości lokalnej społeczności poprzez zorganizowanie: 15 warsztatów pszczelarskich dla dzieci ze szkół podstawowych i przedszkoli z terenu gminy oraz 2 wyjazdów edukacyjno-promocyjnych dla osób zainteresowanych do Gospodarstwa Pasiecznego .
W celu przeprowadzenia warsztatów podpisano umowę z mistrzem pszczelarskim na 15 warsztatów z prelekcją na temat biologii pszczoły miodnej oraz jej znaczenia w przyrodzie i gospodarki pasiecznej. Na warsztaty zakupiono materiały dydaktyczne: ul drewniany demonstracyjny, ul styropianowy, węzę pszczelą, drut, ramki drewniane, wosk, knot, dziecięcy kombinezon pszczelarski. Ul drewniany demonstracyjny przeszklony dla bezpośredniego i bezpiecznego podglądania pracujących pszczół za szybą, ul styropianowy, ramki drewniane, drut wykorzystano jako prezentacja sprzętu pszczelarskiego niezbędnego w prowadzeniu gospodarki pasiecznej wraz z możliwością samodzielnego przygotowania wyposażenia ula do osadzenia rodziny pszczelej własnoręczne wykonywanie ramek, wplatywanie drutu, wtapianie węzy. W czasie warsztatów dzieci poznawały technikę odlewania świec woskowych w formach silikonowych jak i własnoręcznie wykonywały świece z węzy pszczelej. Aby bezpiecznie pracować z rodziną pszczelą niezbędny jest odpowiedni strój. Na warsztatach dzieci miały możliwość wcielić się w rolę pszczelarza poprzez założenie dziecięcego kombinezonu pszczelarskiego. W celu zrealizowania wyjazdów edukacyjno-promocyjnych zorganizowano 2 autokarowe wyjazdy na największe imprezy pszczelarskie regionu małopolski z udziałem firm i prelegentów zagranicznych wynajęto autokar do K. i S. Wnioskodawca w składanym projekcie uznał podatek VAT jako kwalifikowalny. Wniosek dotyczy udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na przeprowadzeniu warsztatów dla dzieci i wyjazdach edukacyjno-promocyjnych.
W piśmie z dnia 2 stycznia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że realizacja projektu nie wiązała się z uzyskaniem przez Wnioskodawcę żadnego dochodu, tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana. Towary i usługi niezbędne do realizacji projektu nie służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(doprecyzowane w piśmie z dnia 2 stycznia 2013r.):
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług w związku z realizowanym projektem ...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 2 stycznia 2013r.), Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. . Celem projektu było podniesienie świadomości lokalnej społeczności poprzez zorganizowanie: 15 warsztatów pszczelarskich dla dzieci ze szkół podstawowych i przedszkoli z terenu gminy oraz 2 wyjazdów edukacyjno-promocyjnych dla osób zainteresowanych na największe imprezy pszczelarskie. Realizacja projektu nie wiązała się z uzyskaniem przez Wnioskodawcę żadnego dochodu, tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana. Towary i usługi niezbędne do realizacji projektu nie służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, składających deklaracje VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
