
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że w wykonuje Ona czynności bankowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, w tym między innymi nabywa wierzytelności, których dłużnikiem jest gmina a wierzycielem przedsiębiorca, wykonawca robót, dostaw towarów i usług na rzecz gminy. Przedsiębiorca realizuje na rzecz gminy dostawy i usługi na podstawie umowy o dzieło zawartej z gminą w oparciu o przepisu ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych ( Dz.U. Nr 19, poz. 177). Wynagrodzenie za wykonane prace podlega rozłożeniu na raty miesięczne, w celu ich spłaty przez okres kilku lat. Z umowy o dzieło wynika, że z tytułu rozłożenia płatności w czasie przedsiębiorca nalicza odsetki według zmiennej stopy procentowej (WIBOR). Celem dokonania wykupu wierzytelności od wykonawcy zawierana jest umowa trójstronna, której uczestnikami są Strona, przedsiębiorca i gmina. Na podstawie tej umowy dochodzi do przelewu wierzytelności z przedsiębiorcy na Stronę, oraz do ustanowienia przez gminę na rzecz Strony dodatkowych zabezpieczeń spłaty długu, najczęściej w formie weksla in blanco. Strona nabywa od przedsiębiorcy wierzytelność za cenę równą jej kwocie nominalnej, pomniejszoną o pobieraną od wykonawcy prowizję, oraz przejmuje prawo do odsetek w stosunku do gminy z tytułu rozłożenia płatności wierzytelności na raty. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w związku z transakcjami wykupu wierzytelności gminnych jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.Zdaniem Strony wykup wierzytelności nie rodzi konieczności odprowadzania podatku od towarów i usług. Przeprowadzane operacje Strona zalicza do kategorii obrotu wierzytelnościami i kwalifikuje do czynności pośrednictwa finansowego, które są zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego ( PKWiU sekcja J, 65-67). Jednocześnie w punktach od 1 do 9 tej pozycji załącznika nr 4 do ustawy zawarty został katalog usług pośrednictwa finansowego, które zostały wyłączone z tego zwolnienia. W pkt 5 wymienione zostały usługi ściągania długów oraz faktoringu. Wskazać w tym miejscu należy, iż faktoring należy do tzw. umów nienazwanych, tj. takich, które nie zostały uregulowane w Kodeksie cywilnym.Niemniej biorąc pod uwagę praktykę obrotu gospodarczego do najistotniejszych cech faktoringu należy nabywanie przez wyspecjalizowany podmiot (faktora) od przedsiębiorców (faktorantów) za określoną cenę wierzytelności przysługujących im w stosunku do dłużników (funkcja gwarancyjna - finansowa) oraz świadczenia dodatkowych usług, np.: prowadzenie ksiąg rachunkowych, okresowe sprawdzanie kondycji finansowej dłużnika, doradztwo prawne i ekonomiczne, świadczenie usług reklamowo- marketingowych, ściąganie należności, opracowywanie planów rozwoju firmy.Powyższe znalazło również potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 23.12.2003r. Nr PP3-06021297/2004/AK/15198 BM6, w którym wskazano, że faktoring co do zasady polega na nabywaniu przez faktora wierzytelności przysługujących przedsiębiorcy z tytułu dokonania sprzedaży lub wykonania usługi. Oprócz nabycia wierzytelności, faktor może także zobowiązać się do świadczenia na rzecz faktoranta usług dodatkowych, takich jak przejmowanie ryzyka niewypłacalności dłużnika, windykacja należności, finansowanie, dyskonto itp. Jak natomiast wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, transakcje wykupu wierzytelności gminnych cechuje w szczególności to, że : są dokonywane pomiędzy trzema uczestnikami transakcji, tj. Stroną, wierzycielem i gminą, w ich wyniku Strona uzyskuje dwa odrębne roszczenia, tj. roszczenie w stosunku do przedsiębiorcy - wierzyciela oraz roszczenie w stosunku do dłużnika - gminy, nie mają na celu prowadzenia windykacji wobec gminy, lecz są szczególną formą kredytowania gminy, poza zapłatą ceny za przelew wierzytelności Strona nie wykonuje jakichkolwiek innych świadczeń na rzecz przedsiębiorcy, umowa zakupu (wykupu) dokonywana jest jednorazowo, a nie w sposób ciągły. W tym stanie rzeczy podzielić należy pogląd, iż wykonywane w ramach zawieranych umów czynności na rzecz przedsiębiorców, aczkolwiek zbliżone, nie stanowią usług faktoringu. W konsekwencji rozważyć należy, czy w tym przypadku dochodzi w związku z przelewem (cesją) wierzytelności do świadczenia usługi przez jej zbywcę (tj. przedsiębiorcę) na rzecz Strony, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Co się natomiast tyczy usług związanych z obrotem wierzytelnościami to potwierdzić należy stanowisko Strony, iż podlegają one na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniu od podatku. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
