
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zakupiła zestawy składające się z zegarka, termometru i ciśnieniomierza oraz maskotki, proporczyki i kubki. Na zestawach, maskotkach, proporczykach i kubkach umieszczone jest logo i nazwa Spółki. Cena nabycia każdego towaru przekracza 5 zł. Zestawy zostaną przekazane nieodpłatnie przedstawicielom kontrahentów Spółki. Maskotki i kubki zostaną rozdane na targach branżowych osobom odwiedzającym, proporczyki zostały wręczone przedstawicielom kontrahentów Spółki podczas zawodów sportowych. Celem przekazania w/w towarów jest tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki. Strona dokonała odliczenia podatku naliczonego od przedmiotowych towarów zakupionych na cele reprezentacji i reklamy.
Strona stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, np. na jego reprezentację i reklamę, nie podlega opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Stosownie do art. 7 ust. 2 w/ cyt. ustawy przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
W myśl art. 7 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1. o łącznej wartości nieprzekraczalnej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego nie wynika, aby podatnik prowadził ewidencję o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1, a zatem na podstawie zacytowanych wyżej przepisów wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy, związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, które nie spełniają warunków do zakwalifikowania ich jako prezenty o małej wartości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Za powyższym stanowiskiem przemawia również charakter towarów wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zasada powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a także wykładnia funkcjonalna przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
