POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.IV/443-49/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.07.2005, sygn. US.IV/443-49/05, Urząd Skarbowy w Ełku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Pana z dnia 23 czerwca 2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, postanawia iż:

- przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku pisemny wniosek Pana z dnia 23 czerwca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Składając przedmiotowy wniosek Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wnioskodawca od 01 października 2004 r. prowadzi działalność gospodarczą. Rozpoczynając działalność gospodarczą Wnioskodawca wybrał zwolnienie od podatku od towarów i usług. W miesiącu październiku 2004 r. Wnioskodawca podpisał umowę z firmą z siedzibą w Norwegii. Przedmiotem umowy jest wykonywanie usług w zakresie szpachlowania form do łodzi. Usługa jest wykonywana w kraju zamawiającego (Norwegia). W grudniu 2004 r. Wnioskodawca wystawił ww. firmie rachunek na kwotę 10.272,00 euro (43.872,39 zł). Od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonywał usług dla innych kontrahentów. W chwili obecnej Wnioskodawca wykonuje tylko ww. usługę w Norwegii.

Wnioskodawca przedstawił we wniosku zapytanie czy powinien się zarejestrować jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.Wnioskodawca przedstawił we wniosku własne stanowisko w tej sprawie, iż miejscem świadczenia usług jest Norwegia, dlatego transakcje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Należy zatem stwierdzić, że usługi Wnioskodawcy polegające na szpachlowaniu form do łodzi, ponieważ są to usługi na ruchomym majątku rzeczowym i faktycznie są świadczone w Norwegii, miejscem świadczenia tych usług, w świetle art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ww. ustawy, jest Norwegia. Zatem usługi te nie są usługami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W ww. przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie sprzedaży opodatkowanej, odnosi się wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w Polsce.
W związku z tym, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, należy uznać, że wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ww. ustawy, nie przekroczyła u Wnioskodawcy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.
Stanowisko Wnioskodawcy, że może nadal korzystać w Polsce z tzw. zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, należy więc uznać za uzasadnione.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej). Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej). Wnosząc zażalenie Strona, jest obowiązana do uiszczenia opłaty skarbowej, w kwocie 5,00 zł od podania; 0,50 zł od każdego załącznika do podania. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek Strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Ełku