Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach działalności gospodarczej, na zamówienie norweskiej firmy, wykonuje okre... - Interpretacja - NP-443/29/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2005, sygn. NP-443/29/2005, Urząd Skarbowy w Czarnkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach działalności gospodarczej, na zamówienie norweskiej firmy, wykonuje określoną ilość wyrobów, które dostarcza do polskiej stoczni. Po dokonaniu ich montażu na jednostce (statku), stocznia eksportuje przedmiotową jednostkę (statek) do firmy norweskiej. Z uwagi na spełnienie kryterium dla sytuacji przewidzianych w art.83 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 zm. w 2005 roku Nr 14, poz.113), dostawca stosuje stawkę podatku w wysokości 0% i przejściowo ujmuje dostawę wyrobu do stoczni polskiej w rejestrze sprzedaży krajowej. W momencie realizacji eksportu jednostki(statku) przez stocznię polską i otrzymaniu dokumentu SAD potwierdzającego fakt opuszczenia przez towar obszaru EWG, dokonuje storna w rejestrze sprzedaży krajowej i ujmuje fakturę VAT w rejestrze sprzedaży eksportowej. Przytoczony stan faktyczny ma miejsce do zdarzeń gospodarczych powstałych do 31 maja 2005 roku i od 1 czerwca 2005 roku.

Aktem prawnym regulującym w/w zagadnienie jestustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535; zm. w 2005 roku Dz. U. Nr 14, poz. 113 i Nr 90, poz. 756).

Zgodnie z art.83 ust.1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:
a) statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu(PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków(łodzi)wycieczkowych itp., pozostałe promy (PKWiU 35.11.21-90.00),
b) tankowce(PKWiU 35.11.22), z wył. tankowców pozostałych(PKWiU 35.11.22-90.00),
c) statki chłodnicze(PKWiU 35.11.23), z wył. statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce(PKWiU 35.11.23-90.00),
d) statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów(PKWiU 35.11.24), z wył. barek morskich bez napędu(PKWiU 35.11.24-20.3 oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
e) statki rybackie itp. pełnomorskie(PKWiU 35.11.31-30),
f) pchacze pełnomorskie(PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego(PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego(PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Z brzmienia przepisu art.83 ust.1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 roku wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego(odesłanie przedmiotowe), a nie odesłanie w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu(odesłanie podmiotowe).
Bez znaczenia pozostaje więc na rzecz jakiego podmiotu będzie dokonywana przedmiotowa dostawa. Jeżeli zostanie zachowany bezwzględny wymóg, aby dostawa części i wyposażenia była dokonana dla środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazanych w art. 83 ust.1 pkt 1 tej ustawy, będzie ona podlegała opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 0%.
Należy również zauważyć, iż zgodnie z przywołanym przepisem ustawy z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej części i wyposażenia w przepisach w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według słownika polskiego PWN z roku 1992 prof. Mieczysława Szymczaka częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Zatem, jeśli dostarczany wyrób do stoczni polskiej odpowiada pojęciom części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego i wyposażenia tych środków w rozumieniu art.83 ust.1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, dostawa podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
Odnośnie zaś zaksięgowania tej dostawy w rejestrze sprzedaży prowadzonej do potrzeb podatku od towarów i usług podatnik nie ma obowiązku przenoszenia z rejestru sprzedaży krajowej do rejestru sprzedaży eksportowej, bowiem jak wyżej wskazano jest to opodatkowanie preferencyjną stawką podatku od towarów i usług dostawy części i wyposażenia dokonanej dla środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego wskazanych w art.83 ust.1 pkt 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, nie uznawanej za eksport towarów w rozumieniu przepisów tej ustawy.
Powyższy stan prawny ma zastosowanie do zdarzeń gospodarczych zaistniałych zarówno do dnia 31 maja 2005 roku jak i po tym dniu.
Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Czarnkowie