POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/145/100/2005/JZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. 1473/WV/443/145/100/2005/JZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z2005r. Nr 8 póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.04.2005r. (data wpływu do Urzędu) żądającegoudzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj.art. 111 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54,póz.535 z późn. zm).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza,że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Poważną grupę odbiorców produkowanych przez spółkę mieszanek i koncentratów stanowią hodowcy drobiu prowadzący działalność rolniczą w formie ferm tuczu drobiu lub produkcji jaj, a więc prowadzący tak zwane działy specjalne produkcji rolnej. Pojawiają się poglądy, że odbiorców tych należy traktować jako osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych i sprzedaż na ich rzecz powinna być ewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących zgodnie z art.lll ust.l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług( Dz. U. Nr 54, póz.535). Pytanie podatnika :
1. Czy w świetle art. 111 ust. l ustawy o podatku od towarów osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej należy uznać za prowadzące działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, jeżeli:

- zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy za gospodarstwo rolne rozumie się gospodarska rolne wrozumieniu przepisów o podatku rolnym, a więc obszar gruntów o powierzchni l ha lub l haprzeliczeniowy.
- w art. 111 ust. 1 mowa jest o indywidualnych gospodarstwach rolnych, a więc o pewnej grupiegospodarstw rolnych w rozumieniu przepisów o podatku rolnym wiadomo, że opróczgospodarstw rolnych istnieją także gospodarstwa zespołówje, spółdzielcze,państwowe itp.opodatkowane także podatkiem rolnym);
- istnieje szereg przypadków równoczesnego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej(produkcji drobiarskiej) i prowadzenia typowego gospodarstwa rolnego opodatkowanego napodstawie ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U z 1993r. Nr 94 poz. 431 zpóźn. zmianami).

2. Czy zatem prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej zarówno wyłącznie jak i równolegle obok indywidualnego gospodarstwa rolnego, a więc posiadania i użytkowania gruntów rolnych o .powierzchni przekraczającej l ha nie jest prowadzeniem indywidualnego gospodarska rolnego którym mowa w art.lll ust.l ustawy o podatku od towarów i uslug i w związku z tym sprzedaż towarów i usług dla tej grupy producentów nie musi być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2. Stanowisko podatnika co do oceny stanu faktycznego

Spółka uważa,że prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej przez osobę fizyczną nie jest prowadzeniem indywidualnego gospodarstwa rolnego ponieważ dział specjalny produkcji rolnej nie jest gospodarstwem rolnym w świetle ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym. Za odmiennym traktowaniem działów specjalnych produkcji rolnej przemawia fakt opodatkowania zryczałtowanych lub faktycznych przychodów z tych działów podatkiem dochodowym od osób fizycznych w odróżnieniu od opodatkowania gruntów rolnych indywidualnego gospodarstwa rolnego podatkiem rolnym.
Wobec powyższych stwierdzeń, stoimy na stanowisku, że sprzedaż towarów i usług na rzecz prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przy posiadaniu odpowiednich informacji o prowadzeniu tych działów przez odbiorcę towarów(fakt zgłoszenia opodatkowania w urzędzie skarbowym) nie musi być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Zgodnie z art. lll ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz.535 z poźn. zm.)obowiązkiem ewidencjonowania w kasie rejestrującej objęta jest m.in. sprzedaż na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.
Ustawa o VAT nie rozróżnia przy tym rolników prowadzących w małym czy większym zakresie, zwolnionych od podatku, czy też będących podatnikami VAT, określając tę grupę osób szerokim terminem"osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych".
Przy definicji gospodarstwa rolnego ustawodawca odsyła do definicji tego pojęcia zawartej wustawie z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym( Dz. U z 1993r. Nr 94, poz. 431 ze zm.)
Zgodnie z art.2 ust. l tej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów spełniającychłącznie następujące warunki:
l/sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako gruntyzadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzeniedziałalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
2/ o łącznej powierzchni przekraczającej l ha lub l ha przeliczeniowy,3/stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej,osoby prawnej lubjednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.
Można przyjąć, iż przez indywidualne gospodarstwo rolne należy rozumieć zarówno gospodarstwo prowadzone przez jedną osobę, przez małżeństwo, jak również tzw. gospodarstwa rodzinne, prowadzone bez zawiązania spółki.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciem działów specjalnych produkcji rolnej. Zostało ono określone w ustawach o podatkach dochodowych m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 2 ust.3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2000r. Nr 14, póz. 176 z póz. zm)działami specjalnymi produkcji rolnej są:uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych,uprawy grzybów i ich grzybni,uprawy roślin "in vitro"fermowa hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych,hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników,prowadzenie pasiek orazhodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.Przychody z działów specjalnych produkcji rolnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie podlegaj ą ustawie o podatku rolnym.Natomiast nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym działalność rolnicza, zdefiniowana w art.2 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym(naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywna gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb. Działalność rolnicza podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku rolnym.Działalność rolnicza została również zdefiniowana w ustawie o VAT. W myśl art.2 pkt 15 tej ustawy, jest to: produkcja roślinna i zwierzęca, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywna, gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, chów,hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowla ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawa w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawa grzybów i ich grzybni, uprawa roślin" in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśniego,wylęgarnia drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowla dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowla innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych(PKWiU 02.01.13) oraz bambusa(PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.Jak wynika z powyższego, w ustawie o podatku VAT pojęcie " działalności rolniczej" jest szersze niż w ustawie o podatku dochodowym i obejmuje również produkcję rolną zaliczaną w ustawie o podatku dochodowym do " działów specjalnych".Dlatego też zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, kryterium rozstrzygającym, czy dana sprzedaż na rzecz rolnika podlega ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej będą dwie kwestie: czy rolnik jest osobą fizyczną oraz czy posiada gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Jeżeli rolnik spełnia obydwa warunki, to sprzedaż na jego rzecz powinna być rejestrowana w kasie fiskalnej.
Ponadto Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż w związku z wejściem w życie z dniem l czerwca 2005r. ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług o raz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, póz.756) przepisy art. lll ust. l uległy zmianie. Treść przepisu jest następująca:"Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących".

Pouczenie
Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przezWnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe iorgany kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)
4. Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r.Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu