
Temat interpretacji
Odpowiadając na pytanie zawarte w piśmie z dnia 23 kwietnia 2004r w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśniam.
Stan faktyczny zawarty w złożonym wniosku przedstawia się następująco: Zakład ... jest jednostką budżetową. Z budżetu gminy Bydgoszcz otrzymuje dotacje przedmiotową na zatrudnienie pracowników przeprowadzających dzieci przez jezdnię w ramach bezpłatnej akcji "...". Wątpliwości Jednostki budzi kwestia objęcia otrzymanej dotacji rygorami ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Jednostka w przedmiotowym piśmie poinformowała, iż usługa świadczona jest nieodpłatnie. Z tytułu jej wykonania nie uzyska obrotu, który z kolei zgodnie z art. 90 ww. ustawy stanowiłby podstawę przy obliczaniu proporcji sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.
Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Jednostki wyjaśniam co następuje. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru, usługi to stanowi ono obok ceny, uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.
Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści złożonego pisma wynika, iż Jednostka otrzymuje dotacje przedmiotowe "na zatrudnienie pracowników przeprowadzających dzieci przez jezdnię". W ocenie organu podatkowego dotacja ta nie jest bezpośrednio związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług - co oznacza, iż nie kwalifikuje się jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.
Regulacja art. 90 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednocześnie zgodnie z art. 90 ust. 7, w myśl którego "do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji)innych niż określone w art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy. Treść ww. przepisu, nakazuje aby w ramach tego obrotu uwzględnić kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.Chodzi o subwencje, które przekazywane są podmiotom ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, czyli takie które nie mają bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004r przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust 3 - 8 ww. ustawy wyliczoną stosownie do treści art. 163 tej ustawy.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.
