Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozpo... - Interpretacja - IBPP2/443-345/07/BM/KAN-2674/12/07

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.03.2008, sygn. IBPP2/443-345/07/BM/KAN-2674/12/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko W., przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007r. (data wpływu 4 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy możliwe jest proporcjonalne do przeznaczenia zastosowanie dwóch różnych stawek podatku VAT przy realizacji jednej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy możliwe jest proporcjonalne do przeznaczenia zastosowanie dwóch różnych stawek podatku VAT przy realizacji jednej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, w którym funkcję organu założycielskiego pełni Województwo Ś., a nadzór nad działalnością sprawuje Zarząd Województwa Ś.. Centrum wpisane jest do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonego przez Wojewodę Ś. Posiada osobowość prawną i wpisane jest do rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy w B.-B. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż z powodu braku wodociągu i kanalizacji gminnej w miejscu prowadzenia działalności posiada własny wodociąg i kanalizację. Wnioskodawca zaopatruje w wodę i odprowadza ścieki z budynków szpitala, budynków wielomieszkaniowych znajdujących się na posesji Centrum, jak również z pobliskiego osiedla mieszkaniowego.Wnioskodawca zauważył we wniosku, że wieloletnie użytkowanie tych instalacji wymaga przeprowadzenia remontu jak również modernizacji. Inwestycja ta finansowana jest przy pomocy środków Marszałka Województwa Ś.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest proporcjonalne do przeznaczenia zastosowanie dwóch różnych stawek podatku VAT przy realizacji jednej inwestycji?

Wnioskodawca wskazuje, iż W chwili obecnej prowadzi przedsięwzięcie obejmujące modernizację oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnia ta zlokalizowana jest na terenie szpitala a zakres jej funkcjonowania ma objąć oczyszczanie ścieków szpitala oraz mieszkańców budynków wielomieszkaniowych stanowiących odrębne obiekty. W skład tych budynków wchodzi: 6 budynków wielomieszkaniowych zlokalizowanych na autonomicznym osiedlu mieszkaniowym znajdującym się w odległości ok. 600 m od szpitala oraz 2 budynki mieszkaniowe zlokalizowane bezpośrednio przy szpitalu lecz również stanowiące odrębne obiekty budowlane. Na podstawie zamontowanych na poszczególnych budynkach liczników wody można stwierdzić, iż produkcja ścieków dla poszczególnych odbiorców wynosi odpowiednio: szpital - 74%, mieszkańcy budynków mieszkaniowych - 26%. Łączna wartość przedsięwzięcia bez podatku od towarów i usług wynosi 975 409,84 zł.
Według Wnioskodawcy realizator przedsięwzięcia obejmującego modernizację powinien wystawić fakturę w oparciu o następujące parametry:

  1. modernizacja oczyszczalni ścieków - szpital (74%) wartość netto: 721.803,28 zł, stawka podatku VAT: 22%, kwota podatku VAT: 158.796,72 zł, wartość z podatkiem VAT: 880. 600,00 zł
  2. modernizacja oczyszczalni ścieków - budynki mieszkaniowe (26%) wartość netto: 253. 606,56 zł, stawka podatku VAT: 7%, kwota podatku VAT: 17.752,46 zł, wartość z podatkiem VAT 271.359,02 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Powołany przepis wyraźnie wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym, w przypadku, gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować ją zgodnie z obowiązującą stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22%. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Budynki mieszkalne wg PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Trzeba przy tym stwierdzić, iż brak jest przepisów określających sposób wyodrębnienia infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym. Żaden też przepis nie określa stopnia w jakim realizowana inwestycja ma towarzyszyć budownictwu mieszkaniowemu, a który to stopień powiązania pozwalałby uznać lub nie uznać danej infrastruktury za związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ze stanu tego nie można jednak wywodzić, że wystarczy jakikolwiek związek wznoszonej infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% dla całości robót budowlanych związanych z infrastrukturą.

Możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać, przy spełnieniu warunków określonych przepisami prawa.Prawo do zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od istnienia związku (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.W przypadku realizowania inwestycji związanej zarówno z budownictwem mieszkaniowym, jak i z innymi obiektami, należy na podstawie przedstawionych przez inwestora dokumentów kosztorysowych i projektowych wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym i tylko dla robót dotyczących tej części inwestycji zastosować stawkę podatku w wysokości 7%.

Dopuszcza się różne metody ustalania podziału jaka część robót budowlano-montażowych związana jest z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a jaka część z pozostałymi obiektami.Odnośnie zaproponowanej przez Wnioskodawcę metody należy stwierdzić, że zużycie wody może służyć do rozdziału wykonanych robót budowlanych na dwie podstawy opodatkowania wówczas, gdy proporcja zużycia wody zostanie ustalona w oparciu o ilości dostarczone do poszczególnych rodzajów obiektów budowlanych. Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zamontowanych na poszczególnych budynkach liczników wody może stwierdzić, iż produkcja ścieków dla poszczególnych odbiorców wynosi odpowiednio: szpital - 74%, mieszkańcy budynków mieszkaniowych - 26%.

Wnioskodawca dokonuje zatem ustalenia podziału jaka część robót budowlano-montażowych związana jest z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a jaka część z pozostałymi obiektami według proporcjonalnego (procentowego) rozdziału ścieków odprowadzanych z budynków mieszkaniowych oraz z pozostałych obiektów (tj. budynków szpitala). Na tej podstawie uważa, iż realizator przedsięwzięcia powinien wystawić fakturę w oparciu o następujące parametry:

  • modernizacja oczyszczalni ścieków - szpital (74%), stawka podatku VAT 22%
  • modernizacja oczyszczalni ścieków - budynki mieszkaniowe (26%), stawka podatku VAT 7%.

Reasumując, ponieważ modernizowana oczyszczalnia oczyszcza ścieki pochodzące zarówno z budynków mieszkalnych, jak i pozostałych (budynki szpitala), usługi świadczone przez wykonawcę przy modernizacji tej oczyszczalni należy opodatkować zgodnie z obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2007r. dla tych obiektów stawkami, tj. 7% w części przypadającej na budownictwo mieszkaniowe i 22% dla pozostałej części.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy zauważyć, iż stawka VAT w wysokości 7% w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT dla ww. robót obowiązywała jedynie do dnia 31 grudnia 2007r. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanej czynności. Zatem w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie przepisu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007r., które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 stycznia 2008r., dla których obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje po dniu 31 grudnia 2007r. czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 stycznia 2008r.
Natomiast dla robót, których realizację wykonania ustalono na 2008r. nie można zastosować preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, lecz stawkę właściwą w momencie wykonania tych czynności tj. 22%, o ile do tego czasu nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego lub stan faktyczny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach