
Temat interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2011 r. (data wpływu 14.02.2011 r.) uzupełnione w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Instytut działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 o instytutach badawczych (Dz. U. nr 96 poz. 618) i ustawy z późniejszymi zmianami.
Do statutowych zadań Instytutu należy m.in.:
- prowadzenie Państwowej Służby ;
- prowadzenie Służby Technicznej Kontroli Zapór;
- prace badawczo-rozwojowe,
- prace naukowo-badawcze i ekspertyzy na zamówienie Ministra Środowiska oraz osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii i gospodarki wodnej.
Instytut od 2010 r. realizuje projekt, który jest współfinansowany w ramach Instrumentów Finansowych LIFE+, na podstawie decyzji komisji Europejskiej. Projekt ten realizowany jest również przez wielu partnerów zagranicznych oraz przez Uniwersytet w Polsce. Ogólnym celem projektu jest zastosowanie najlepszej dostępnej metodologii do pozyskania informacji o liczbie osobników i zmianach populacji morświnów oraz ich rozmieszczeniu w Bałtyku.
Cel 1: Oszacowanie gęstości występowania morświnów w Bałtyku, opracowanie map rozmieszczenia i oszacowania liczebności osobników w warstwie od 5 do 80 m głębokości morza.
Cel 2: Rozpoznanie występowania możliwych hot spotów i stref znacznego oddziaływania antropogenicznego, w tym związanego z działalnością gospodarczą zakłócających naturalne środowisko bytowania morświna. Wyznaczenie potencjalnych stref ochronnych morświnów. Cel 3: Poszerzenie i popularyzacja wiedzy o bałtyckim morświnie wśród ustawodawców, osób zarządzających, użytkowników środowiska morskiego i mieszkańców państw nadbałtyckich oraz Unii Europejskiej.
Cel 4: Zastosowanie najlepszych metod skutecznego nadzoru nad morświnami w strefach o małej liczebności osobników.
Wyniki tego projektu są istotne z punktu widzenia zarządzania i ochrony populacji nie tylko morświnów, ale również innych gatunków zwierząt. Wyniki te będą rozpowszechniane nieodpłatnie. Poszerzona wiedza będzie przedmiotem zainteresowania naukowców i ekspertów od zarządzania żywymi zasobami morza oraz szacowania liczebności danej populacji. Przyczyni się także do wzrostu świadomości społecznej, która będzie sprzyjała działaniom zmierzającym do przetrwania populacji bałtyckich morświnów.
Wnioskodawca w ramach realizacji swojej części projektu głównie będzie odpowiedzialny za rozstawienie oraz wyciągnięcie przyrządów SAM. Czynności Instytutu polegać będą na wykonaniu prac budowlano-montażowych przyrządów wraz z systemem kotwiczącym z czym powiązane są odpłatne rejsy na statku, jak również na zakupie materiałów, które posłużą do wykonania 23 systemów monitorujących.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Instytut prawidłowo stosuje art. 86 ustęp 1 kwalifikując podatek VAT naliczony jako niepodlegający odliczeniu i zwrotowi...
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Instytut uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego ponieważ zakres prac wykonywanych w ramach projektu przez Instytut tj. prace budowlano-montażowe związane z zakotwiczeniem na morzu przyrządów pomiarowych i ich późniejszy demontaż oraz wykonanie 23 systemów monitorujących z założenia nie będzie generował produktu, który później może być sprzedawany - nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.
W związku z powyższym, ponieważ koszty tego projektu są wyodrębnione w systemie księgowym i można je ustalić oraz nie są powiązane ze sprzedażą opodatkowaną, Instytut zakwalifikował VAT naliczony od dokonanych wydatków w projekcie, jako niepodlegający odliczeniu zgodnie z art. 86 ustęp 1. Ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Instytut działa na podstawie ustawy o instytutach badawczych i ustawy... Do statutowych zadań Instytutu należy m.in.: prowadzenie Państwowej Służby, prowadzenie Służby Technicznej Kontroli Zapór, prace badawczo-rozwojowe, prace naukowo-badawcze i ekspertyzy na zamówienie Ministra Środowiska oraz osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii i gospodarki wodnej. Instytut od 2010 r. realizuje projekt, który jest współfinansowany w ramach Instrumentów Finansowych LIFE+, na podstawie decyzji komisji Europejskiej. Projekt ten realizowany jest również przez wielu partnerów zagranicznych oraz przez Uniwersytet w Polsce. Ogólnym celem projektu jest zastosowanie najlepszej dostępnej metodologii do pozyskania informacji o liczbie osobników i zmianach populacji morświnów oraz ich rozmieszczeniu w Bałtyku. Wyniki tego projektu są istotne z punktu widzenia zarządzania i ochrony populacji nie tylko morświnów, ale również innych gatunków zwierząt. Wyniki te będą rozpowszechniane nieodpłatnie. Poszerzona wiedza będzie przedmiotem zainteresowania naukowców i ekspertów od zarządzania żywymi zasobami morza oraz szacowania liczebności danej populacji. Przyczyni się także do wzrostu świadomości społecznej, która będzie sprzyjała działaniom zmierzającym do przetrwania populacji bałtyckich morświnów.
W ramach realizacji swojej części projektu Instytut głównie będzie odpowiedzialny za rozstawienie oraz wyciągnięcie przyrządów SAM. Czynności Instytutu polegać będą na wykonaniu prac budowlano-montażowych przyrządów wraz z systemem kotwiczącym z czym powiązane są odpłatne rejsy na statku, jak również na zakupie materiałów, które posłużą do wykonania 23 systemów monitorujących.
Realizowane w ramach projektu prace budowlano-montażowe związane z zakotwiczeniem na morzu przyrządów pomiarowych i ich późniejszy demontaż oraz wykonanie 23 systemów monitorujących, jak wskazuje Instytut, z założenia nie będą generowały produktu, który później może być sprzedawany - nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
