Czy można odliczyć podatek VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu? - Interpretacja - ILPP4/443-91/11-4/JKa

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2011, sygn. ILPP4/443-91/11-4/JKa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy można odliczyć podatek VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie edukacji, opodatkowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką VAT w wysokości 23%. Jest ona czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.

Od 2010 r. Zainteresowana realizuje projekt pn. Podnoszenie kwalifikacji szansą rozwoju firmy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla Przedsiębiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawczyni zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie 705.945,26 zł. Dotacja rozwojowa na realizację projektu wpłacana jest w formie zaliczki. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dotacji i wykazanie poniesionych wydatków we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu trwa od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 29 lutego 2012 r.

W ramach projektu Zainteresowana zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem ogólnym projektu jest zdobycie, poszerzenie i zaktualizowanie wiedzy lubuskich przedsiębiorców oraz ich pracowników z zakresu spraw pracowniczych i płac, ubezpieczeń społecznych, bhp, zamówień publicznych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację szkoleń stacjonarnych podstawowych oraz seminariów wyjazdowych. Poza ww. działalnością szkoleniową w projekcie będą również realizowane działania związane z realizacją, obsługą, zarządzaniem projektu, promocją i rekreacją. W ramach projektu są realizowane również koszty pośrednie w części przypadające na realizowany projekt.

Wnioskodawczyni realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt Non Profit) bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem i nie prowadzi do powstania po jej stronie zysku. Beneficjenci ostateczni (uczestnicy projektu) są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej i w formie wynagrodzeń. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny. Kwota zebranego wkładu własnego od beneficjentów ostatecznych służy sfinansowaniu wydatków projektu w części nie pokrytej dotacją. Zróżnicowanie wkładu jaki wnoszą uczestnicy w ramach projektu wynika z rodzaju szkoleń, oraz od rodzaju przedsiębiorstwa w jakim jest zatrudniony (mikro, małe lub średnie).

Uczestnicy szkoleń pracownicy, którzy zostaną oddelegowani przez swoich pracodawców do uczestnictwa w szkoleniach stacjonarnych wnoszą wkład w postaci wynagrodzeń. Wkład w postaci wynagrodzeń stanowi koszt wynagrodzenia, jaki musi ponieść przedsiębiorca oddelegowujący pracownika na szkolenie i nie świadczy w tym czasie pracy na rzecz pracodawcy. Wkład w wynagrodzeniach jest udokumentowany poprzez oświadczenie przedsiębiorcy, w którym wylicza on koszt wynagrodzenia swojego pracownika za czas uczestnictwa w szkoleniu.

W przypadku gdy uczestnikiem szkolenia jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jedyną dopuszczalną formą wkładu prywatnego jest wkład pieniężny (gotówkowy). Potwierdzeniem wpłaty wkładu pieniężnego jest wystawiana przez Zainteresowaną faktura VAT ze stawką podatku 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywanego do czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i ust. 19 oraz art. 124. Wobec powyższego, w ocenie Zainteresowanej, ma ona możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowana, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność w zakresie edukacji, opodatkowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką VAT w wysokości 23%. Realizuje ona projekt pn. Podnoszenie kwalifikacji szansą rozwoju firmy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla Przedsiębiorstw. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawczyni zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu, która to dotacja wpłacana jest w formie zaliczki.

W przypadku gdy uczestnikiem szkolenia jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jedyną dopuszczalną formą wkładu prywatnego jest wkład pieniężny (gotówkowy). Potwierdzeniem wpłaty wkładu pieniężnego jest wystawiana przez Zainteresowaną faktura VAT ze stawką podatku 23%.

Jak wynika z interpretacji indywidualnej nr ILPP4/443-91/11-3/JKa, wkład pieniężny związany z realizacją szkoleń dla przedsiębiorców należy traktować jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Uwzględniając rozstrzygnięcie wskazanej interpretacji indywidualnej, zakupy dokonywane w celu realizacji projektu, związane z usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż Zainteresowana ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wykonywanych na rzecz przedsiębiorców, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy z zastrzeżeniem art. 88 ustawy, zawierającym katalog czynności nie dających prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika także, iż część wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem świadczy ona także usługi na rzecz pracowników oddelegowanych przez swoich pracodawców, którzy wnoszą wkład w postaci wynagrodzeń. Stanowi on koszt wynagrodzenia, jaki musi ponieść przedsiębiorca oddelegowujący pracownika na szkolenie, który nie świadczy w tym czasie pracy na rzecz pracodawcy.

Jak wskazano w interpretacji nr ILPP4/443-91/11-2/JKa, otrzymana przez Zainteresowaną dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy. Natomiast wskazać należy, iż wkłady własne pracodawców wnoszone w formie wynagrodzeń wypłaconych na rzecz pracowników (uczestników szkolenia), są niewątpliwie również związane z konkretnym konsumentem i są bezpośrednimi kosztami szkolenia. Jednakże wkłady własne pracodawców w wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowią zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz beneficjenta. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem zakupy wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku powyższym, Zainteresowana nie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wykonywanych na rzecz pracowników oddelegowanych przez swoich pracodawców, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie opodatkowania dofinansowania nie mającego wpływu na cenę sprzedawanych towarów i świadczonych usług oraz opodatkowania wkładu prywatnego wnoszonego w formie pieniężnej, zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 28 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-91/11-2/JKa oraz nr ILPP4/443-91/11-3/JKa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-91/11-2/JKa, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-91/11-3/JKa, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu