Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług od realizowanych zadań projektu sfinansowanego ze środków pochodzący... - Interpretacja - ILPP2/443-259/11-4/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2011, sygn. ILPP2/443-259/11-4/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług od realizowanych zadań projektu sfinansowanego ze środków pochodzących z krajowych Środków publicznych oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu PROW 2007-2013?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od realizowanych zadań jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od realizowanych zadań. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie XXX nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie, w tym wyprzedzające, z krajowych środków publicznych oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu PROW 2007-2013, w szczególności projektu: LEADER 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, w celu realizacji zadań wynikających z Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) dla obszarów Lokalnej Grupy Działania (LGD).

Stowarzyszenie korzysta z dotacji za lata 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013.

W ramach tego wsparcia finansowego Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania swojego biura (m.in. koszty: mediów, wynagrodzeń personelu, organów władz, zakupu materiałów biurowych, środków czystości, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, stałej obsługi księgowej i inne koszty administracyjne, związane z obsługą realizacji projektów osi IV LEADER) - zgodnie z warunkami określonymi w RMRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660 ze zm.)

Ponadto, Stowarzyszenie finansuje projekty w ramach pozostałych działań, określonych w ww. rozporządzeniu w szczególności w zakresie:

  • realizacji badań dotyczących obszaru objętego LGD;
  • informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR, działalności LGD;
  • szkolenia pracowników LGD, członków zarządu oraz członków organu decyzyjnego LGD;
  • realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD;
  • aktywizowania społeczności lokalnej;

a obejmujące m.in. koszty: wizyt studyjnych, szkoleń (transport, nocleg, wyżywienie, sale wykładowe, sprzęt do prezentacji multimedialnych), broszur informacyjnych i inne materiały biurowe; wynagrodzenia wykładowców (trenerów), targów, wystaw, festiwali i innych w ramach realizacji ww. działań.

Podjęte działania nie generują przychodu dla Wnioskodawcy.

Po zakończeniu realizacji projektu LEADER 2007-2013, nabyte produkty (w tym środki trwałe, WNiP, materiały) będą stanowiły własność LGD. Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywało efektów powstałych w wyniku realizacji działań na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie XXX ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług od realizowanych zadań projektu sfinansowanego ze środków pochodzących z krajowych środków publicznych oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu PROW 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie XXX nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku (o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) wynikających z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego w ramach programu PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od realizowanych zadań i powinien do kosztów (w tym kosztów kwalifikowanych) zaliczać także nieodliczony podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Natomiast stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Jak wynika z powyższego:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie XXX nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie, w tym wyprzedzające, z krajowych środków publicznych oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu PROW 2007-2013, w szczególności projektu: LEADER 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, w celu realizacji zadań wynikających z Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) dla obszarów Lokalnej Grupy Działania (LGD).

Stowarzyszenie korzysta z dotacji za lata 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013.

W ramach tego wsparcia finansowego Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania swojego biura (m.in. koszty: mediów, wynagrodzeń personelu, organów władz, zakupu materiałów biurowych, środków czystości, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, stałej obsługi księgowej i inne koszty administracyjne, związane z obsługą realizacji projektów osi IV LEADER) - zgodnie z warunkami określonymi w RMRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660 ze zm.)

Ponadto, Stowarzyszenie finansuje projekty w ramach pozostałych działań, określonych w ww. rozporządzeniu w szczególności w zakresie:

  • realizacji badań dotyczących obszaru objętego LGD;
  • informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR, działalności LGD;
  • szkolenia pracowników LGD, członków zarządu oraz członków organu decyzyjnego LGD;
  • realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD;
  • aktywizowania społeczności lokalnej;

a obejmujące m.in. koszty: wizyt studyjnych, szkoleń (transport, nocleg, wyżywienie, sale wykładowe, sprzęt do prezentacji multimedialnych), broszur informacyjnych i inne materiały biurowe; wynagrodzenia wykładowców (trenerów), targów, wystaw, festiwali i innych w ramach realizacji ww. działań.

Zainteresowany wskazał, że podjęte działania nie generują dla niego przychodu.

Po zakończeniu realizacji projektu LEADER 2007-2013, nabyte produkty (w tym środki trwałe, WNiP, materiały) będą stanowiły własność LGD.

Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywało efektów powstałych w wyniku realizacji działań na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty powstałe w wyniku realizacji działań nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadań sfinansowanych w ramach programu PROW na lata 2007-2013.

W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Tut. Organ informuje, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r. Natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Reasumując, Stowarzyszenie XXX nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług od realizowanych zadań projektu sfinansowanego ze środków pochodzących z krajowych środków publicznych oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu PROW 2007-2013.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu