
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Uczelni przedstawione we wniosku z dnia 18.09.2006r., znak: KG/232/2006 (data wpływu 19.09.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 15.11.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 19.09.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracownicy Uczelni na podstawie zaproszeń innych uczelni oraz instytucji szkolnictwa wyższego uczestniczą w pracach komisji habilitacyjnych, pracach Państwowej Komisji Akredytacyjnej, konferencjach naukowych, szkoleniach, posiedzeniach Rady Naukowej, występują w charakterze recenzentów prac doktorskich i habilitacyjnych, wygłaszają wykłady, wyjeżdżają w celu nawiązywania kontaktów naukowych.W każdym z zaproszeń instytucja zapraszająca deklaruje zwrot kosztów podróży, które przez wyjeżdżających rozliczane są na podstawie wystawionego przez Uczelnię dokumentu polecenia wyjazdu służbowego.Zwrot kosztów pracownikom Uczelni z tytułu odbycia podróży służbowej następuje w wysokości określonej Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r., w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.). Do delegacji pracownik dołącza np. bilety kolejowe, biletyautobusowe, a w przypadku noclegu fakturę VAT za noclegi. Jeżeli pracownik nie okazuje żadnych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków, wtedy przysługuje im dieta, zwrot kosztów przejazdu, ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejskiej oraz ryczałt za nocleg.
Wnioskodawca wyjaśnił, że w związku z tymi wyjazdami Uczelnia nie świadczy żadnej usługi i nie otrzymuje z tego tytułu żadnych korzyści finansowych. Wyjazdy pracowników z uwagi na cel wyjazdu zazwyczaj mają charakter dydaktyczny, naukowy. Między Uczelnią a jednostką zapraszającą nie istnieje świadczenie wzajemne udokumentowane fakturą VAT. Jednostka zapraszająca nie otrzymuje jakiejkolwiek korzyści dokonując na rzecz Uczelni zwrotu kosztów delegacji, związanych z wyjazdem w określonym celu.
Wnioskodawca wyjaśnił, że np. w przypadku wyjazdu pracownika w charakterze recenzenta pracy doktorskiej dochodzi do świadczenia usługi szkolnictwa wyższego, ale nie przez Uczelnię, a przez pracownika, który czynności recenzenckie dla jednostki wykonał.
Zgodnie z ustawą z 14.03.2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuk (Dz. U. nr 65 poz. 595 ze zm). czynności przewodu doktorskiego kończą się uchwałą rady jednostki prowadzącej przewód w przedmiocie wyznaczenia recenzentów. Jednostka wyznacza recenzentów np. z Uczelni, ale należności za recenzję otrzymuje autor recenzji, a nie Uczelnia. Uczelnia na zaproszenie jednostki w tym celu wysyła pracownika i zgodnie z wolą jednostki obciążają kosztami delegacji.
Pytanie Wnioskodawcy: Uczelnia ma wątpliwości co do prawidłowego sposobu dokumentowania zdarzenia polegającego na obciążeniu innej jednostki kosztami delegacji pracownika Uczelni. Zachodzi wątpliwość, czy nastąpi to poprzez wystawienie faktury VAT, czy też poprzez wystawienie noty księgowej. Czy refundacja kosztów podróży dotycząca wyżej przedstawionych sytuacji jest świadczeniem usług ?Jeżeli ma być wystawiona faktura VAT, to jaka powinna być jej treść ?
Stanowisko Podatnika: Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Do tej pory Uczelnia przyjmowała następujący sposób refundacji kosztów delegacji: jeżeli cel wyjazdu na poleceniu wyjazdu był wskazany, np. wykład, udział w komisjach, konferencjach itp. - a więc był związany ze świadczeniem usług w zakresie szkolnictwa wyższego, to wystawiano fakturę VAT wpisując w treści usługa szkolnictwa wyższego z zaznaczeniem, że jest to zwrot kosztów delegacji i zastosowano stawkę VAT zwolniony;jeżeli cel wyjazdu związany był ze świadczeniami opodatkowanymi w Uczelni to w treści faktury VAT wpisywano nazwę usługi opodatkowanej, z zaznaczeniem, że jest to zwrot kosztów delegacji i stosowano stawkę VAT wg klasyfikacji usługi.
Jednakże Uczelnia uważa, że tego typu świadczenie, jak przyjęcie zwrotu kosztów delegacji nie jest żadną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Uczelnia uważa, iż jest to jedynie świadczenie pieniężne stanowiące ekwiwalent pieniężny z uwagi na zobowiązanie jednostki zapraszającej do zwrotu kosztów delegacji zaproszonego pracownika Uczelni. Zatem Wnioskodawca uważa, iż taka czynność powinna być udokumentowana notą księgową.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy podkreślić, iż aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania, bądź powstrzymania się od dokonania czynności.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w związku z wyjazdami pracowników Uczelnia nie świadczy żadnej usługi i nie otrzymuje z tego tytułu żadnych korzyści finansowych. Między Uczelnią a jednostką zapraszającą nie istnieje świadczenie wzajemne udokumentowane fakturą VAT. Jednostka zapraszająca nie otrzymuje jakiejkolwiek korzyści dokonując na rzecz Uczelni zwrotu kosztów delegacji, związanych z wyjazdem pracowników Uczelni w określonym celu.
Zatem zobowiązanie jednostki do zwrotu kosztów podróży pracownika Uczelni nie dotyczy świadczenia mającego charakter usługi, lecz świadczenia pieniężnego w postaci zwrotu kosztów delegacji pracownika, który na podstawie zaproszeń innych uczelni oraz instytucji szkolnictwa wyższego uczestniczy w pracach komisji habilitacyjnych, pracach Państwowej Komisji Akredytacyjnej, konferencjach naukowych, szkoleniach, posiedzeniach Rady Naukowej, występuje w charakterze recenzenta prac doktorskich i habilitacyjnych, wygłasza wykłady oraz wyjeżdża w celu nawiązywania kontaktów naukowych. Pomiędzy jednostką zwracającą koszty podróży a Uczelnią nie istnieje świadczenie wzajemne, gdyż nie istnieje podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania.
Natomiast opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania korzyści przez wypłacającego.
Stwierdzić zatem należy, iż jednostka zwracająca koszty podróży nie otrzymała jakiejkolwiek korzyści dokonując na rzecz Uczelni zwrotu kosztów delegacji związanych z wyjazdem jej pracowników. Zwrot kosztów delegacji pracownika jest zatem jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym wynikającym z zobowiązania kontrahenta do zwrotu na rzecz Uczelni kosztów delegacji pracowników.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zwrot kosztów podróży pracowników nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, iż przedmiotowa czynność nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, to nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Uczelnia celem udokumentowania zwrotu przez kontrahenta kosztów delegacji swoich pracowników może wystawić notę księgową. Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.
