Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) zwanej dalej ustawą w zakres... - Interpretacja - 1418/ZT/T/443-50/06/SG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2006, sygn. 1418/ZT/T/443-50/06/SG, Urząd Skarbowy w Piasecznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim , towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi , o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art. 114 , art. 119 ust. 4 , art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Realizacja w/w prawa została przez ustawodawcę ograniczona na mocy przepisów art. 88 i 90 w/w ustawy i obarczona obowiązkiem dokonywania korekt podatku naliczonego wynikającym z art. 91 ustawy. Jeden z przypadków , w którym nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego , określony został w art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy . W myśl tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług , jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym , z wyjątkiem przypadków , gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jak wynika z przepisu art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26.07.1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz.U z 2000 r nr 14 poz. 176 ) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu , chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika , iż dokonuje Pani zakupów towarów , które są wykorzystywane na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej . Ponadto wydatki te związane są ściśle z prowadzoną przez Panią działalnością , a konkretnie z czynnościami nieodpłatnego przekazania towarów , która to czynność nie jest opodatkowana na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy .

Mając powyższe na uwadze tut. organ podatkowy stwierdza , iż w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów przeznaczonych na drobne prezenty i art. spożywcze przeznaczone do prezentacji, ale tylko w części nieprzekraczającej limitu do uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodów określony w art. 23 ust. 1 pkt. 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Zatem stanowisko Pani w sprawie zawarte we wniosku jest niezgodne z obowiązującym w tym zakresie stanem prawnym .

Urząd Skarbowy w Piasecznie