P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443/IN/41/BT/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2006, sygn. PP/443/IN/41/BT/2006, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 §1, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (teks jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko Zespołu Szkół Budowlanych w ........... zawarte w piśmie z dnia 19.06.2006r. (20.06.2006r.- wpływ do tutejszego organu podatkowego) uzupełnione pismem z dnia 17.08.2006r. w sprawie braku obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży usług najmu oraz usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej .

U Z A S A D N I E N I E

W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.

Pismem z dnia 19.06.2006r. (20.06.2006r.- wpływ do tutejszego organu podatkowego) uzupełnione pismem z dnia 17.08.2006r. Podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie powstania obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży usług najmu oraz usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Zdaniem Jednostki nie ma ona obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, ponieważ usługi najmu oraz usługi edukacyjne zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375), który zawiera wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania. Ponadto Jednostka stwierdza, że udział obrotów w roku 2005 z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest wyższy niż 70%.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy, o których mowa w wyżej cytowanym przepisie, w pierwszym kwartale 2006r. byli zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706 ze zm. ), które obowiązywało do dnia 31.03.2006r.

W myśl §3a ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia, do dnia 31.03.2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust.1 ustawy był wyższy niż 70%.
Stosownie do §2 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31.03.2006r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 16 tego załącznika, zawierającego wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (symbol PKWiU - 70.2). Natomiast w poz.30 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU- 80).

Od 01.04.2006r. kwestie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51, poz. 375).
W myśl §3 ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia do dnia 31.12.2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust.1 ustawy był wyższy niż 70%.
Stosownie do §2 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31.12.2006r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 16 tego załącznika, zawierającego wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (symbol PKWiU - 70.2). Natomiast w poz.30 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU- 80).

Jak wynika z treści pisma Jednostki w roku 2005 udział obrotów z tytułu sprzedaży usług najmu oraz usług edukacyjnych w obrotach ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest wyższy niż 70%.

W związku z tym, że przedmiotowe usługi wykonywane przez Zespół Szkół Budowlanych zostały ujęte w załączniku do ww. rozporządzeń jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania a udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust.1 ustawy był wyższy niż 70%, Jednostka nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31.12.2006r.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Urząd Skarbowy w Brzegu