Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uzna... - Interpretacja - 1471/NUR1/443-299/06/AP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2006, sygn. 1471/NUR1/443-299/06/AP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż na mocy zarządzenia Prezydenta m. st. Warszawy ogłoszony został jednolity tekst regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Urzędzie m. st. Warszawy, na podstawie którego udzielane są osobom uprawnionym (najczęściej pracownikom) m. in. pożyczki na cele mieszkaniowe. Pracownik spłaca wartość nominalną pożyczki w comiesięcznych ratach wraz z ustalonymi z góry odsetkami w wysokości 3% w skali roku. Kwota odsetek od udzielonych pożyczek zasila Fundusz i nie stanowiprzychodu dla Urzędu. Ponadto udzielanie pożyczek nie jest przedmiotem działalności Urzędu, lecz wynika z wykonywania obowiązków nałożonych odrębnymi przepisami i ma charakter sporadyczny.

Zdaniem Strony pożyczki udzielane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie mają na celu osiągnięcia zysku, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie trzeba ich wykazywać w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów o odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

2. eksport towarów

3. import towarów

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającegow jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż udzielanie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pobieranie od udzielonych pożyczek odsetek stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.Należy zauważyć, iż pomimo że na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych składają się pieniądze pracowników, to jednak obracając tymi pieniędzmi i pobierając wynagrodzenie (odsetki) od udzielonych ze środków funduszu pożyczek pracodawca staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług będące jednocześnie alternatywą dla tego typu usług świadczonych przez inne podmioty (np. banki).

Jednocześnie należy zauważyć, iż usługi pośrednictwa finansowego nie objęte wyłączeniami wymienionymi w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 ustawy o VAT.

Ponadto z pisma Ministra Finansów z dnia 18 maja 2005r. znak OS5-065-171-MG/2633/05 wynika, że "gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne. Należy bowiem zauważyć, że samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych (gminy, powiatu, województwa) oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne."

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż Miasto Stołeczne Warszawa jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz składa deklaracje VAT-7, to obrót z tytułu odsetek od udzielonych przez pożyczek powinien być wykazany przez Miasto st. Warszawa w deklaracji VAT-7 za dany miesiąc.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie