W dniu 27.02.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem w zakresie korekty podatku naliczonego za 2005r.,... - Interpretacja - PP/443-7/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2006, sygn. PP/443-7/06, Urząd Skarbowy w Rawiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 27.02.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem w zakresie korekty podatku naliczonego za 2005r., o której mowa w art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że uzyskuje on przychody z działalności statutowej oraz dotacji podmiotowej od organizatora. Udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem za 2005r. wyniósł 99% (bez uwzględniania dotacji podmiotowych). Natomiast proporcja sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem ustalona za 2004r. wynosiła 20% (z uwzględnieniem dotacji podmiotowych) i w takiej proporcji podatek VAT był odliczany w 2005r. Wnioskodawca nie ma możliwości rozdzielenia zakupów i przypisania ich czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku VAT należnego, bądź czynnościom niedającym prawa do obniżenia podatku VAT należnego, dlatego odliczał podatek VAT częściowo.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie powinien dokonywać rocznej korekty podatku naliczonego częściowo odliczonego w 2005r., ponieważ ustalony za 2005r. udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem w wysokości 99% (bez uwzględniania dotacji podmiotowych) jest nieadekwatny do stanu faktycznego. Wnioskodawca bowiem jako instytucja kultury otrzymuje dotacje podmiotową od organizatora na bieżącą działalność placówki i nie można uznać, iż podatek VAT naliczony od zakupów służy tylko sprzedaży opodatkowanej. Zdaniem podatnika udział sprzedaży opodatkowanej w stosunku do sprzedaży ogółem z uwzględnieniem dotacji był adekwatny i dawał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w rzeczywistej proporcji, natomiast odliczenie podatku VAT bez proporcji po uchyleniu art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie odzwierciedla faktycznego stanu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za nieprawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności:

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy - jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - art. 90 ust. 3 ww. ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja - art. 90 ust. 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005r. - do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wliczało się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy, tj. tych, które nie są obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (tzn. nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez podatnika).

Przepis powyższy został uchylony z dniem 1 czerwca 2005r. ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i ustaw oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005r. Nr 90, poz. 756).

Od 1 czerwca 2005r. przy liczeniu proporcji sprzedaży nie bierze się pod uwagę dotacji niewchodzących w skład podstawy opodatkowania (tj. dotacji podmiotowych).

Podkreślić należy, że nie ma przepisów przejściowych, które by zastrzegały, że z proporcji wyłączone są tylko dotacje otrzymane od 1 czerwca 2005r. Stąd, obliczając ostateczną proporcję za 2005r., pomija się wszystkie dotacje niewchodzące w skład podstawy opodatkowania, otrzymane w całym 2005r., a więc również dotacje otrzymane w okresie pomiędzy 1 stycznia 2005r. a 31 maja 2005r., kiedy to obowiązywał przepis nakazujący powiększanie o nie sprzedaży niedającej prawa do odliczenia (czyli mianownik proporcji).

Jak wynika z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ww. ustawy - w przypadku towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (dotyczy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych od dnia 1.06.2005r.).

Do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych po dniu 30.04.2004r. lecz przed 1.06.2005r. mają zastosowanie przepisy art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31.05.2005r.

Skoro udział sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za 2005r. wynosi 99% (bez uwzględniania dotacji), a za 2004r. 20% (z uwzględnieniem dotacji) podatnik jest obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego za 2005r., co jednoznacznie wynika z wyżej powołanych przepisów.

Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Rawiczu