
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 02.06.2006r. (data wpływu do Urzędu 07.06.2006r.) uzupełniony w dniu 14.07.2006r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut jest jednostką badawczo - rozwojową i działa na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 1985r. (tekst jednolity Dz.U. z 2001r., Nr 33, poz. 388 ze zm.) oraz statutu zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia. Środki na działalność badawczo - rozwojową Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w formie:
* dotacji przedmiotowej na działalność statutową, otrzymanej na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po zaakceptowaniu złożonego wniosku o środki i nie jest ona objęta ustawą o podatku od towarów i usług;
* finansowania projektów własnych i zamawianych na podstawie zawartych umów.
Projekty badawcze własne realizowane są przez Instytut na podstawie umów zawartych z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które stanowią podstawę przekazania środków na finansowanie projektu. Zgodnie z umową Instytut nie sprzedaje Ministerstwu wyników z realizowanych projektów własnych, lecz składa merytoryczne i finansowe raporty roczne i raport końcowy z realizacji projektu. Wyniki wykorzystywane są w Instytucie i rozpowszechniane poprzez publikacje i prezentacje na zjazdach naukowych.
Projekty badawcze zamawiane realizowane są w Instytucie na podstawie umów zawartych z innymi jednostkami naukowo - badawczymi (jednostkami kierującymi), wskazanymi przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Umowa stanowi podstawę przekazania środków na finansowanie projektu przez jednostkę kierującą projektem zamawianym. Instytut nie sprzedaje wyników z realizowanych projektów zamawianych ani Ministerstwu ani jednostce kierującej. Wyniki wykorzystywane są w Instytucie i upowszechniane poprzez publikacje i prezentacje na zjazdach naukowych.
Zdaniem Instytutu prace wykonywane w ramach projektów badawczych własnych i zamawianych nie są usługami w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie mają konkretnego odbiorcy, wyniki nie są sprzedawane, służą całemu społeczeństwu, a źródło i sposób ich finansowania wskazują, że jest to właściwie dotacja na realizacje wybranych problemów badawczych przyznawana zawsze przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W tej sytuacji, zdaniem Podatnika, środki finansowe otrzymane przez niego w sposób bezpośredni (projekty badawcze własne) lub pośredni poprzez jednostkę kierującą (projekty badawcze zamawiane) nie powinny podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Z dniem 1 stycznia 2006r. z załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, została wykreślona pozycja nr 5, czyli usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73). Tym samym usługi te zostały objęte stawką VAT w wysokości 22%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Świadczenie, o którym mowa wyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT może być dokonane na podstawie analizy konkretnych umów dotyczących danego stanu faktycznego. Jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest wykonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje (w rozumieniu przepisów ustawy o VAT) świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi naukowo - badawcze wymienione we wniosku są wykonywane na podstawie umów, które nie przewidują istnienia podmiotu będącego odbiorcą tych usług.
Konsekwencją nieuznania przedmiotowych czynności jako świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że środki finansowe otrzymywane przez Instytut na realizację tych działań nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
