
Temat interpretacji
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 87 ust. 1, 2, 3, 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika: ...................... z dnia 24.03.2006r., uzupełnionego pismem z dnia 17.05.2006r. (do tutejszego urzędu wpłynęło w dniu 18.05.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanowił:- uznać stanowisko podatnika, zawarte we wniosku z dnia 24.03.2006r., dotyczące 60 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku, w przypadku nabycia środka trwałego przez rolnika ryczałtowego, za prawidłowe.
Zgodnie z art. 87 ust. 1, 2, 3, 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a ustawy, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty
Różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807 i nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. nr 33, poz. 289).
Z powyższych regulacji wynika, że kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika została ograniczona do limitu określonego w przepisie art. 87 ust. 3 ustawy o VAT.Z przepisu tego wynika, że limit ten wyznacza również wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych.
W sytuacji zatem, gdy podatnik nabył środek trwały, przy założeniu, że nie występują inne przypadki, o których mowa w art. 87 ust. 3 ustawy, kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika będzie ograniczana wyłącznie przez wysokość podatku naliczonego, związanego z nabyciem tego środka trwałego.Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt, że przepis ten odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym, któremu podatnik, z racji objęcia podatkiem rolnym, nie podlega.
Warunek sformułowany w art. 87 ust. 3, mówiący o wartości podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych, należy rozumieć w ten sposób, że przepisy dotyczące podatku dochodowego dają obiektywną możliwość zaliczenia danego zakupu jako środka trwałego. W związku z tym fakt, że w indywidualnej sprawie podatnik VAT nie podlega przepisom o podatku dochodowym, nie może przesądzać o pozbawieniu go prawa do wcześniejszego terminu zwrotu, jeśli tylko, w świetle przepisów o podatku dochodowym, istnieje obiektywna możliwość zaliczenia danego zakupu jako środka trwałego.
W złożonym uzupełnieniu wniosku podatnik zawarł pytanie dotyczące zwrotu w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia, nie poparł go jednak swoim stanowiskiem. W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie ustosunkował się do stanowiska podatnika w sprawie terminu 60 dniowego.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.
Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
