
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 17.03.2006 r. w sprawie możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego i uznania podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego
postanawia
uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż Urząd Gminy nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani do zwrotu tego podatku w sytuacji gdy po zakończeniu inwestycji (finansowanej ze środków Funduszu Spójności) zostanie ona przekazana nieodpłatnie innemu podmiotowi.
UZSADNIENIE
Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W dniu 10.02.2006 r. Urząd Gminy w X złożył wniosek sprawie możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego i uznania podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego. Na wezwanie z dnia 28.02.2006 r. Nr PP/446/06/KR Urząd pismem z dnia 17 marca 2006 r. uzupełnił wniosek określając własne stanowisko w sprawie.
Stan faktyczny przedstawia się następująco:
Gmina X realizuje projekt z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej finansowany ze środków pochodzących z Funduszu Spójności. Po zakończeniu przedsięwzięcia eksploatacja obiektu zostanie nieodpłatnie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w X.
Zdaniem podatnika Gmina, która nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w zakresie eksploatacji sieci kanalizacyjnej gdyż tą będzie zajmował się Zakład Gospodarki Komunalnej nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego. Gminie nie będzie również przysługiwał zwrot podatku naliczonego na warunkach § 23 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 r. ( Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) ponieważ przypadki zwrotu tego podatku zostały ograniczone dla beneficjentów funduszy przedakcesyjnych PHARE i ISPA.
Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że w sytuacji gdy po zakończeniu inwestycji zostanie ona przekazana nieodpłatnie innemu podmiotowi Urząd Gminy nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani do zwrotu tego podatku.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, że Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w zakresie eksploatacji sieci kanalizacyjnej, a nieodpłatne przekazanie w sytuacji gdy brak jest możliwości odliczenia podatku również nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 7 ust. pkt 2) wydatki poniesione na inwestycję nie będą więc podlegały odliczeniu.
Natomiast zgodnie z § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów zwrot podatku naliczonego przysługuje podatnikom nabywającym towary i usługi za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 przekazane na odrębny rachunek bankowy. Dotyczy to między innymi kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej Polska przestała być beneficjentem tego instrumentu kierowanego do państw kandydujących. Projekty zatwierdzone do finansowania w ramach ISPA są kontynuowane jako projekty Funduszu Spójności. Ponieważ Gmina realizuje inwestycję w ramach Funduszu Spójności nie będą spełnione warunki umożliwiające zwrot podatku naliczonego.
Kwestia uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc nie może stanowić przedmiotu tej interpretacji.
Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
